Verbonden partijen

Inleiding

Een verbonden partij is een instelling buiten de eigen organisatie waarin de gemeente bestuurlijk én financieel belang heeft. Verbonden partijen zijn alle gemeenschappelijke regelingen waaraan we meedoen en alle NV’s en BV’s waarvan we aandeelhouder zijn (exclusief kleinere NV/BV's, opgericht bij de verkoop van de Essent-aandelen ). Een verbonden partij is één van de 3 vormen voor de gemeente om haar taken uit te (laten) voeren: eigen activiteiten, een commerciële partij of door een verbonden partij.
Verbonden partijen leveren soms bestuurlijk complexe verhoudingen op, omdat de gemeente bestuurder en klant is. Bovendien doen meestal meerdere partijen mee aan de verbonden partij. Breda is dan niet de enige bestuurder en niet de enige klant. Zij moet haar bestuurlijke doelen en wensen afstemmen met die van de andere deelnemers. Dit kan de aansturing complex maken. Voordelen van verbonden partijen zijn de grotere schaal en de regionale aanpak van een regionaal onderwerp.
In overeenstemming met de aanpassingen op het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) staat vanaf de Begroting 2017 de informatie over een verbonden partij bij het programma waar dit aan bijdraagt. In deze paragraaf staat alleen nog een totaaloverzicht van de partijen met een verwijzing naar het programma. Er zijn geen wijzigingen in belangen van verbonden partijen geweest gedurende 2017.

Visie en beleid

In aansluiting op landelijke ontwikkelingen volgen we sinds 2014 de eigenaar-positie vanuit stabiliteit en kwetsbaarheid. Stabiliteit is de ontwikkeling van de exploitatieresultaten en kwetsbaarheid de ontwikkeling van het risicoprofiel in relatie tot het vermogen. Naar aanleiding van het rapport van de Rekenkamer (2015) over de verbonden partijen is bestuurlijk in regionaal verband nagedacht over aansturing. Een belangrijk toevoeging die daaruit voortkwam was de inhoudelijke sturing. Daarna zijn we regionaal gestart met nieuwe vormen van sturen en verantwoorden. Het afgelopen jaar was het 1e jaar dat we met een volledig regionaal afgestemd proces werkten.
We zijn gestart met het opstellen van de financiële en beleidsinhoudelijke richtlijnen voor de gemeenschappelijke regelingen (hierna GR’en) bij de begroting 2018. In februari zijn de kaderbrieven van de GR’en ontvangen met de reactie op de voorgestelde richtlijnen. Medio april  ontvingen we de ontwerpbegrotingen en jaarrekeningen van GR’en, en een regionaal afgestemde zienswijze. Deze zienswijzen zijn samen behandeld in de gemeenteraad. Behalve dat de intergemeentelijke samenwerking beter vorm kreeg, zochten we steeds meer afstemming met de GR’en zelf. Zo werkten we verder naar horizontaal toezicht in onderling vertrouwen en openheid. Al met al was het proces het afgelopen jaar strakker, doelgerichter en uniformer. Dit kwam de doeltreffendheid en doelmatigheid ten goede.
De gemeente Breda stelde samen met andere gemeente een regionale risico-scan op voor gemeenteraden van West-Brabantse gemeenten. Deze scan was input voor een eventuele diepgaander scan op een of meerdere GR’en. Het model, van risico inventarisatie op 6 categorieën (zoals politiek belang, doelstellingen, omgeving, financiën en governance), hielp ons om te komen tot een vorm van risicosturing op de GR’en. Regionaal loopt momenteel onderzoek naar of dit haalbaar is. Dit periodiek opgestelde risicoprofiel kan de gemeenteraad helpen bij de keuze voor een doeltreffend en doelmatige vorm van toezicht, bijvoorbeeld standaard, verlaagd of geïntensiveerd.

De verbonden partijen

Totaalbeeld verbonden partijen

Naam verbonden partij

Soort verbonden partij

Verbonden aan programma

Bijdrage aan Breda

Bijdrage van Breda

Neovita BV

Vennootschappen en coöperaties

1. Vitaal en Sociaal Breda

Stichting Werk aan de wijk

Stichtingen en verenigingen

1. Vitaal en Sociaal Breda

GR GGD West-Brabant

Gemeenschappelijke regeling

1. Vitaal en Sociaal Breda

3754

GR Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord

Gemeenschappelijke regeling

1. Vitaal en Sociaal Breda

0

GR programma Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten

Gemeenschappelijke regeling

1. Vitaal en Sociaal Breda

649

NV Bredase Investeringsmaatschappij (NV BrIM)

Vennootschappen en coöperaties

2. Ondernemend Breda

NV Werkgelegenheidsinstituut West-Brabant

Vennootschappen en coöperaties

2. Ondernemend Breda

437

Chassétheater beheer NV

Vennootschappen en coöperaties

2. Ondernemend Breda

0

NV Stadsherstel Breda

Vennootschappen en coöperaties

2. Ondernemend Breda

GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en GR Nazorg Gesloten Stortplaatsen Bavel-Dorst en Zevenbergen

Gemeenschappelijke regeling

3. Duurzaam wonen in Breda

42

GR Regio West Brabant

Gemeenschappelijke regeling

4. Basis op orde in Breda

4520

GR Veiligheidsregio Midden- en West Brabant

Gemeenschappelijke regeling

4. Basis op orde in Breda

10655

Belgisch Nederlands Grensoverleg

Overige verbonden partijen

4. Basis op orde in Breda

3

GR Omgevingsdienst Midden- en West Brabant

Gemeenschappelijke regeling

4. Basis op orde in Breda

1897

Veiligheidshuis Breda

Overige verbonden partijen

4. Basis op orde in Breda

213

Enexis Holding NV (=6 overige NV`s/BV`s) (belang 0,016 %)

Vennootschappen en coöperaties

5. Organisatie en financiën in Breda

17

Brabant Water NV

Vennootschappen en coöperaties

5. Organisatie en financiën in Breda

0

NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank)

Vennootschappen en coöperaties

5. Organisatie en financiën in Breda

422

GR Belastingsamenwerking West Brabant

Gemeenschappelijke regeling

5. Organisatie en financiën in Breda

1052

Partijen