Programma 2Ondernemend Breda

* (exclusief) reserves
Begroot € 59.775
Realisatie € 61.390
Verschil * € 1.615
Begroot € 9.211
Realisatie € 11.634
Verschil * € 2.423

Onze ambitie in de Begroting 2017

Externe ontwikkelingen in het afgelopen jaar

2017 was het jaar van stevige economische groei. Het aantal banen in Breda steeg naar ruim 102.900, een groei van 2,5%. Ook het aantal gevestigde bedrijven steeg, ruim 3,6%. Vrijwel alle sectoren groeien. Daarmee loopt de economie vooruit op de voorzichtige prognoses uit 2016. Toen gingen we er vanuit dat we  dit aantal pas in 2019 zouden halen.

Er zijn meer banen en meer mensen aan het werk. Het  aantal werkzoekenden neemt af, vooral doordat er minder mensen  in de WW belanden.  
De economie van Breda doet het goed. Breda speelt een belangrijke rol in de regio West-Brabant. Ongeveer 30% van alle banen en bedrijven in de regio is in Breda.

De groei zorgt ook voor uitdagingen. Meer bedrijfsgroei betekent uiteindelijk ook minder  vrije  uit te geven bedrijfskavels. Door de groei op de woningmarkt is er continue druk om vooral kleinere bedrijfskavels in de stad om te vormen naar woningen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het geprognotiseerde tekort aan vrije kavels op bedrijventerreinen fors toeneemt.

Breda verstevigde in 2017 haar positie als centrumstad van de regio en schakelstad naar Brabant. Zo is het nieuwe gerechtsgebouw bijna klaar. Ook de verdere ontwikkeling van Via Breda, waaronder het Havenkwartier en de plannen voor De Nieuwe Mark dragen bij aan de beoogde positionering vanuit het Verhaal van Breda.

De thema`s

Stimuleren economische ontwikkeling in Breda

Wat wilden we bereiken?

Werk is en blijft de belangrijkste sociale voorwaarde om mee te doen aan de Bredase samenleving. Breda heeft een diverse economie en een kansrijke ligging die we benutten om werkgelegenheid te behouden en te laten groeien. Groei van buitenaf door het naar Breda halen van nieuwe vestigers, maar ook van binnenuit door het  stimuleren van starters, de doorgroei van ZZP-ers en innovatie binnen het MKB. We willen voor Bredase bedrijven een goed eco-systeem bouwen waarin ondernemerschap, kennis, ruimte en arbeid een plek hebben in een stad waarin het ook prettig wonen is. Dit doen we samen met partijen uit het bedrijfsleven, maar ook met kennisinstellingen en andere stakeholders. De economie laat zich niet door gemeentegrenzen beperken. Daarom is samen optrekken in de regio een belangrijke voorwaarde voor een sterke economie. Ieder vanuit zijn eigen kracht, maar gezamenlijk daar waar het elkaar kan versterken. Ter versterking van de economische structuur zijn goede externe betrekkingen met de regio, de provincie, het Rijk en ook de Europese Unie belangrijk.

Voor de economische stimulering zetten we in onze rol als verbinder sterk in op communities, waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en organisaties uit de regio samen met ons kansen onderzoeken. Daarvoor is het nodig dat we het bedrijfsleven en hun wensen en ideeën goed kennen.

Samen hebben we hebben een aantal “aanjagers” geïdentificeerd die passen bij het DNA van de stad en regio en die kunnen zorgen voor vernieuwing, ontwikkeling en groei: internationalisering, toepassen van nieuwe technologie, creativiteit en beleving. Met deze bril op kijken we naar sectoren en clusters en geven ruimte aan proeftuinen, initiatieven en experimenten. We zetten in op talentontwikkeling en behoud van talent voor de stad.

Met het implementeren van het evenementenbeleid versterken we de profilering van Breda en met het programma Top Dienstverlening werken we aan een meer klantgerichte benadering van evenementenorganisatoren.

Verder mogen ondernemers ervan uitgaan dat de “basis op orde” is. We hebben oog voor het benodigde vestigingsklimaat met voldoende en passende bedrijfsruimte, goede bereikbaarheid en een prettige woonomgeving. We zorgen voor een goed functionerend bedrijvenloket/accountmanagement en ondersteuning van startende en doorgroeiende bedrijven en ZZP-ers (Business Coach Breda) en de groei van kansrijk MKB.

Wat wilden we hiervoor doen?

In onze rol als verbinder zetten we sterk in op clusters waarin bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties uit de regio samen kansen onderzoeken. Daarvoor is het nodig dat we het bedrijfsleven en hun wensen en ideeën goed kennen. We benoemen een aantal kansrijke clusters en bevorderen daarbinnen en in dwarsverbanden het toepassen van nieuwe kennis, ondernemerschap en internationalisering. We geven ruimte aan proeftuinen, initiatieven en experimenten. Kansrijke clusters zijn onder meer de creatieve sector met een focus op gaming/imagineering, high tech industry en de Bredase binnenstad als economisch cluster. Verder zien we ook kansen voor innovatie in de (internationale) handel en logistiek, de health en voor acquisitie in de zakelijke dienstverlening.

We hebben aandacht voor startende ondernemers, maar ook doorgroei binnen het MKB. We zetten in op talentontwikkeling en behoud van talent voor de stad. Bij de keuze voor impulsen letten we niet alleen op nieuwe ontwikkelingen. We houden ook rekening met werkgelegenheid voor de minder hoog opgeleiden. We hebben oog voor het benodigde vestigingsklimaat met voldoende en passende ruimte, arbeidspotentieel en leefomgeving.

Via Breda speelt de komende jaren een belangrijke rol bij het elkaar ontmoeten en de economische ontwikkeling van de regio. We verbinden Via Breda met de binnenstad. We ondersteunen activiteiten die passen binnen ons economisch beleid, maar niet binnen onze bestaande kaders. Hiervoor begeleiden we de (planologische) procedures.

Wat hebben we bereikt?

De economie draait op dit moment op volle toeren.

Breda is in trek bij nieuwe vestigers, ook bij internationale bedrijven. Het aantal nieuwe zoekaanvragen per week naar een geschikte locatie voor een potentiële nieuwe vestiging is al maanden hoog. Ook bestaande ondernemingen in Breda zoeken vaak  naar uitbreiding en nieuwe locaties. Een deel besluit het huidige pand te verbouwen of de huurlocatie te kopen.

De arbeidsmarkt en het daarvoor beschikbare personeel zijn steeds vaker bepalende vestigingsfactoren. Dit is geen specifiek Bredaas probleem, maar het is zaak om wensen van potentiële vestigers nadrukkelijk naar voren te brengen en het aanbod van Bredase werknemers nog duidelijker in kaart te brengen, en te verbeteren. Een aantrekkelijke stad voor werknemers draagt bij aan de aantrekkelijkheid voor ondernemers.  

De oprichting van de citymarketing organisatie (CMO) eind 2017 versterkt deze aantrekkelijkheid. In 2017 zijn met de VVV, het Toeristisch Fonds, de stuurgroep Stadsbeleving, het Ondernemersfonds Breda en nog vele andere partijen stappen gezet die leidden tot een breed gedragen CMO. Met een wijziging in de toeristenbelasting en bestaande subsidies aan onder andere de VVV legde de gemeente een stevige financiële basis in de CMO.

De gemeente werkt  op dit moment aan een nieuwe visie op de binnenstad en nieuwe retail- en horecanota’s. Vaststelling gebeurt  in de komende bestuursperiode.

Vooruitlopend daarop begonnen we in 2017 met het aanpassen van de winkeltijdenverordeningen begin 2018 zijn de openingstijden aangepast. Ondernemers mogen elke dag van de week open zijn tussen 6.00 uur en 23.00 uur

Grondexploitaties bedrijventerreinen

De verwachtingen voor het vastgoedsegment bedrijventerreinen zijn positief. In 2017 zijn er meer bedrijfskavels verkocht dan verwacht. Het aantal uitgeefbare kavels voor bedrijventerreinen nam hard af. In de grondprijzenbrief van februari 2018 staat een overzicht van de beschikbare kavels per 1-1-2018.  

Wat hebben we ervoor gedaan?

Er is  een nieuw acquisitie- en accountmanagementplan. Zo leren we het bedrijfsleven, hun ideeën en problemen beter kennen.

De oprichting van de Logistics Community Brabant gaf een nieuwe impuls aan de logistieke sector. In dit nieuwe kenniscentrum werken bedrijfsleven en kennisinstellingen aan logistieke vraagstukken.

Breda is opnieuw beste binnenstad. Ondernemers en stakeholders werkten samen aan een betere organisatie,  marketing en promotie. De kroon op het werk is de benoeming tot Beste Binnenstad 2017-2019.  

Startende bedrijven kregen ondersteuning  via Business Coach Breda en de pilot Groei-ondernemers Challenge. Dit leverde veel nieuwe banen, ook voor veel mensen met een uitkering. Het  programma voor innovatieve startups (Starterslift) gaat voorlopig door en gaat in de loop van 2018 over in de Brabant Startup Alliance.

Via Breda

Het in 2016 geopende station is in 2017 door de Bond van Nederlandse Architecten uitgeroepen tot Beste Gebouw van het Jaar. Door de voetgangerspassage wordt, aldus het juryrapport, letterlijk het centrum met de wijk Belcrum verbonden. De jury merkt ook op dat het gebouw meer is dan een station en de architect erin is geslaagd de functies van een station met winkels, kantoren en woningen samen te brengen in één gebouw.

Een onafhankelijke en deskundige jury benoemde niet alleen de kansen van het station, ook in de praktijk zien we  dat het station en omgeving steeds meer gebruikt worden, en steeds vaker als  een ontmoetingsplek. Met de start van de IC Brussel op 9 april, de oplevering van het gerechtsgebouw in 2018 en de ontwikkeling 5Tracks wordt het gebied van nog grotere economische betekenis voor regio, en op de lijn Amsterdam - Brussel. Er is nu  nog leegstand bij de winkels in het station. NS en gemeente kijken in hoeverre plannen die afwijken, toch passend kunnen zijn voor de leegstaande ruimtes.

Wat was de uitdaging?

Werkgelegenheid (absoluut)

(Aantal werkzame personen.)

Bron indicator:

LISA/VR

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Werkgelegenheid (absoluut)

99.070,0

99.115,0

100.000

101.902,0

100.800

 

Aantal banen

(Aantal banen per 1.000 inwoners 15 tot en met 64 jaar.)

Bron indicator:

LISA/VR

Meeteenheid:

Aantal per 1.000

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aantal banen

822,1

821,4

825

0

Dit is een landelijke verplichte indicator. VNG-KING rapporteert deze indicatoren op de website:waarstaatjegemeente.nl . Informatie van recentere datum ontbreekt.

 

Toeristisch werkklimaat

(Aantal banen recreatie en toerisme per 1.000 inwoners 15-64 jaar.)

Bron indicator:

LISA/VR

Meeteenheid:

Aantal per 1.000

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Toeristisch werkklimaat

48,1

0

50

49,2

Ondernemingsklimaat

(Waardering ondernemersklimaat.)

Bron indicator:

Ondernemerspeiling

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Ondernemingsklimaat

0

6,4

0

6,5

Niet gemeten in 2017

 

Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking

(Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking)

Bron indicator:

CBS

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aandeel laag opgeleiden in de werkzame beroepsbevolking

0

20,0

0

20

Geen recentere gegevens bekend

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Voorjaarsnota 2017 (Economische groei)Kaderstellendmei2017
Structuurvisie Bedrijventerreinen Breda 2020Kaderstellend2008
Kantorennota Breda 2020Kaderstellend

Gerelateerde producten

Grote projecten in de stad

Wat wilden we bereiken?

Breda kent verschillende locaties en ontwikkelingen die aangemerkt worden als groot project. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling rondom  Via Breda, Havenkwartier  Amphia Ziekenhuis, de Gasthuisvelden, het doortrekken van de Nieuwe Mark, de Oostflank, de ingebruikname van de evenementenzone Breepark, de Zoete Delta en de winkel en woonlokaties in Teteringen. Om een impuls te kunnen geven aan grootschalige gebiedsontwikkelingen hebben we het fonds stedelijke ontwikkeling ingesteld. In de binnenstad zien we een toename van het aantal initiatieven. We willen dat de binnenstad zich blijft ontwikkelen om aantrekkelijk te blijven voor haar inwoners en bezoekers. De projecten die hieraan bijdragen stimuleren we. We voeren regie op de afstemming tussen de verschillende projecten.

Met Via Breda transformeren we de Spoorzone. In zo’n 20 jaar tijd ontstaat hier een nieuw stadsdeel. Dat doen we samen met betrokken eigenaren, marktpartijen en bewoners. Door een mix van functies ontstaat een duurzaam, attractief en levendig gebied, met ruimtelijke kwaliteit en goed bereikbaar voor alle vervoer. Dit versterkt de sociaal economische structuur, verbetert de bereikbaarheid en versterkt de bestaande buurten.

Het Havenkwartier heeft de potentie uit te groeien tot een uniek gemengd stedelijk gebied, complementair aan onze binnenstad: het is de plek met attractiviteit en ruimte voor moderne stedelijkheid, creatief ondernemen en cultuur. De ontwikkeling tot een stadsdeel met een uniek karakter zorgt ervoor dat het Havenkwartier niet concurreert met de binnenstad, Coulissen West en Drie Hoefijzers Noord.  

De Gasthuisvelden is een gebied van 16 hectare, dat de Seeligkazerne en een aantal omliggende kantoorgebouwen omvat. Veel vastgoed komt beschikbaar waardoor een unieke kans ontstaat om nieuwe betekenis aan te geven aan dit gebied. Dit heeft geleid tot een gezamenlijk visie met de verschillende vastgoedeigenaren. Door in een hoogstedelijke setting een combinatie van stedelijke leisure, onderwijs, wonen en werken met bijbehorende voorziening te realiseren wordt bijgedragen aan het versterken van het vestigingsklimaat van Breda. Op het terrein van Seelig Noord wordt de MBO school de Rooi Pannen gevestigd.  

Met het vertrek van defensie van het noordelijke deel van de Seeligkazerne benutten we de kans om te starten met het vervolg van het doortrekken van de Nieuwe Mark over het terrein van de Seeligkazerne. Met het terugbrengen van het water geven we een extra impuls aan de verblijfskwaliteit van dit gebied. Op basis van de in 2010 uitgevoerde verkenning naar de 3e fase van de Nieuwe Mark bereiden we de besluitvorming over de aanleg voor. Hierbij brengen we de kosten in beeld, de mogelijkheden van cofinanciering en de termijn van uitvoering.  

Het project Zoete Delta is onderdeel van het gebied Emer-Zuid, Markoevers en Nassau Wallon. Het voormalig CSM-terrein (Corbion-terrein) heeft als onderdeel van Emer-Zuid een grote potentie om doelen in de Structuurvisie Breda 2030 te realiseren. Onderdeel hiervan is de waterretentieopgave van Via Breda. Daarnaast biedt het gebied kansen om de toeristisch, recreatief en economische perspectief van Breda te versterken.  

De evenementenzone op Breepark wordt een nieuwe toeristische trekpleister voor Breda. Begin 2017 zal de evenementenhal worden opgeleverd en is Breda daarmee een hoogwaardig, regio-overstijgend evenementen- en vrijetijdsgebied rijker.

Wat wilden we hiervoor doen?

We gaan programmadoelen behalen door met integraal management (inzet van acquisitie, marketing, communicatie, programma- en omgevingsmanagement) projecten en lijnactiviteiten te realiseren.  Na de afronding van het Openbaar Vervoer (OV)-terminalcomplex in 2016 komt het accent te liggen op de realisatie van de gebiedsontwikkelingen rondom het station. Het gaat dan om de verdere ontwikkeling van het Stationskwartier en de herinrichting van de openbare ruimte, de start van Drie Hoefijzers Noord en transformatiemanagement in het Havenkwartier.

We zetten in op de realisatie van projecten in de binnenstad. Hiervoor maken we extra inzet vrij voor de regie op de projecten in de binnenstad. Dit doen we onder meer door de ontwikkeling van een ruimtelijke schakelkaart.

We gaan onderzoeken op welke wijze het doortrekken van de Nieuwe Mark kan worden gerealiseerd. In 2017 bereiden we de realisatie van het doortrekken van de Nieuwe Mark voor.

In de Gasthuisvelden gaan we in het deel ten noorden van de Fellenoordstraat met de vastgoedeigenaren op projectniveau afspraken maken over de herontwikkelingen. Over het zuidelijke deel gaan we de herontwikkelingsstrategie verder uitwerken. Daarnaast starten we samen met de partijen met de placemaking van het gebied.

We gaan het Fonds Stedelijke Ontwikkeling inzetten als cofinanciering voor grootstedelijke ontwikkelingen wanneer de mogelijkheden zich voordoen. In 2017 zetten we het fonds in om de voorbereidingen voor het doortrekken van de Nieuwe Mark op te starten.

Afstemming en aanpassing van het beleid op het functioneren van de evenementenzone Breepark.

Bij de start van nieuwe projecten worden waar mogelijk indicatoren opgenomen. Voor lopende projecten worden de belangrijkste mijlpalen gemeld. Voor het thema "Grote projecten in de stad" wordt bekeken of en hoe de volgende indicatoren  ontwikkeld kunnen worden:

- Impact grote projecten in de stad

- Facilitering grote projecten

Dit staat gepland voor het najaar 2016 en begin 2017.

Wat hebben we bereikt?

Via Breda:

We realiseerden een aantal (hoofd-)doelen uit het programma Via Breda. In de volgende fase  moeten we de ambities van het programma opnieuw beschrijven. Hierbij moeten we  de  relatie met de grote projecten in de stad nadrukkelijk aangegeven. Een integrale benadering van Via Breda blijft nodig. De OV-Terminal, de kwalitatief hoogwaardige buitenruimte en de oplevering van het nieuwe Gerechtsgebouw dragen bij aan het  internationale karakter en dynamiek. Bestaande middelen (omgevingsmanagement, markt en programmering, en communicatie) krijgen mogelijk op basis van de nieuwe ambitie (bijvoorbeeld in een nieuwe gebiedspromotie) opnieuw vorm. Vanuit de gemeente gezien is het belangrijk om te  blijven sturen op een programmatisch topniveau voor de stad en borging van de hoge kwaliteitsambitie. Met partners uit de gebiedsontwikkeling zoeken we daarom samen naar mogelijke kandidaten. Internationaal georiënteerde kandidaten hebben de voorkeur. Een acquisiteur voor de ontwikkeling 5Tracks benadert  potentiële bedrijven/ gebruikers. De planontwikkeling van  de locatie Thes is  gestart. Bestuurlijke vaststelling volgt in 2018. In 2017 presenteerde Via Breda zich samen met Brabantse B5 partners op de vastgoedbeurs Provada.

Gasthuisvelden

De ambities van de gebiedsontwikkeling Gasthuisvelden liggen vast in een programmaplan. De opgave beslaat meer jaren, en is  complex door meer belanghebbenden, verschillende typen gebouwen en grote opgaven voor de openbare ruimte (voltooien rivier De Nieuwe Mark en het Seelig Park). Deze opgaven hebben een toegevoegde waarde voor de hele stad en omgeving. Op Seelig-noord restaureert De Rooi Pannen het terrein en gebouwen. In januari 2019 moet de onderwijsinstelling hier opengaan.  Het ministerie bekrachtigde het vertrek van defensie op Seelig-zuid. Met het RijksVastgoedBedrijf gaan wehet toekomstig gebruik en eigendom verder uitwerken. Er ligt een schetsontwerp voor rivier De Nieuwe Mark.  In 2018 wordt  een voorlopig ontwerp voor een bevaarbare rivier, inclusief kostenraming en dekking, verder uitgewerkt en voorgelegd aan stad, college en gemeenteraad De ontwikkelaar maakte een plan voor het voormalige UWV-kantoor. Voorwaarden die het college hieraan meegaven waren onder andere een bijdrage aan de realisatie van De Nieuwe Mark. Met De Rooi Pannen hebben we een principe-afspraak over het leveren van grond voor De Nieuwe Mark. Aan het voormalig belastingkantoor is het noodzakelijke onderhoud gepleegd. Het pand heet nu De Teruggave.  In 2018 start de verhuur. Uitgangspunt voor een huurder is communitybuilding. De activiteiten van de huurder moeten een bijdrage leveren aan de buurt en/of het gebied.  Met 2 private vastgoedeigenaren bereiden we de locatie Rechtbank Sluissingel voor. In 2018 ligt er een strategie voor de herbestemming.

CSM-terrein (Corbion)

We sloten in januari 2016 is een overeenkomst  de eigenaar van het voormalige CSM-terrein (Corbion). Doel was te verkennen wat de mogelijkheden zijn om het gebied te (her)ontwikkelen.

We hebben de  staat van  het terrein in kaart gebracht, en gegevens verzameld over rond de stedelijke context (water, infra, milieu, etc.). Er zijn diverse scenario’s geschetst. Hierbij is nadrukkelijk gekeken naar de samenhang met het. We overlegden  met diverse overheden.

Amphia :

Op 30 november 2017 vierde Amphia het hoogste punt van de bouw van het ziekenhuis. De belangrijkste infrastructurele aanpassingen rond het ziekenhuis zijn klaar.  In 2019 neemt Amphia de nieuwbouw officieel in gebruik.  

Breepark/woonlocaties Teteringen

Eind 2017 namen we de evenementenhal op Breepark in gebruik. We overleggen nog met Breepark over het stroomlijnen van de vergunningverlening .

In 2017 was de oplevering van  woningbouwprojecten aan de Langelaar, Zuringveld en de Bouverijen (collectief particulier opdrachtgeverschap). In de Bouverijen gaan ontwikkelaars deelgebieden ontwikkelen. Nu verkopen we de grond, zodat hier woningen gebouwd kunnen worden volgens de  Realisatiestrategie Teteringen.

 Het definitief stedenbouwkundig ontwerp voor de Scheperij in Teteringen is vastgesteld. Ook ligt er een besluit om een overeenkomst aan te gaan voor de nieuwbouw op deze locatie (winkels en wonen) met Cuore Ontwikkeling BV.

   De locatie aan de Aanstede is versneld tot ontwikkeling gebracht. Hier verkochten we grond oor de bouw van 21 sociale huurwoningen. Deze worden in het voorjaar van 2018 opgeleverd.

Van de in totaal 49 verkoopbare kavels op de Hoge Gouw waren voor 2017 29 kavels verkocht. In 2017 zijn er 10 kavels verkocht. Begin 2018 zijn er nog 3 kavels te koop: 2 grote percelen van meer dan 1000 m2 en 1 van 643 m2. De overige 7 kavels zijn gereserveerd en passeren in het eerste halfjaar 2018 bij de notaris.

In november 2017 zijn de laatste 4 kavels in de Meulenspie gereserveerd. Definitieve verkoop is in 2018. Nu wordt er gebouwd op de 16 eerder verkochte kavels in dit gebied.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Via Breda

In 2017 was de herinrichting van de Meerten Verhoffstraat en Emmastraat. De Willemstraat was in  2016 al klaar, en werd in 2017 uitgeroepen tot beste openbare ruimte van Nederland.

Voor de ontwikkeling 5Tracks lag in eerste instantie de focus in 2017 op het acquireren van bedrijven. In de 2e helft van 2017 zijn we verder gegaan met de doorontwikkeling van het plan. Het haalbaarheidsonderzoek is in de eerste helft van 2018 klaar

Klaar is ook het aandeel van de gemeente voor de uitvoeringsvoorbereiding. We zijn nu bezig met de  werkzaamheden in de buitenruimte van het Gerechtsgebouw.

Voor de locatie Thes maakten we in 2017 een start met de planontwikkeling. In het plan komen een supermarkt en woningen in plaats van een kantoorfunctie. Dit past bij de Ontwikkel- en Realisatiestrategie Via Breda. Het nieuwe plan wordt in 2018 aan het bestuur aangeboden.

AM begeleidt de ontwikkeling van het deelgebied Drie Hoefijzers Noord voor de realisatie van het plan, overdracht van gemeentelijke grond en toezicht op de realisatie van de openbare ruimte op basis van het ontwerp en bestek. Het grondwaterkerend vlies  onder de Terheijdenstraat vormt een speciale uitdaging

Het college besloot in december positief over het Gebiedsperspectief Havenkwartier.

De raad heeft inmiddels ook ingestemd met het gebiedsperspectief. Daarna volgt besluitvorming over ontwikkelingen in Klavers Jansen.

Begin 2017 besloot het college om maximaal € 250.000 uit het Fonds Stedelijke ontwikkeling in te zetten voor de aankoop van een deel van het terrein Backer en Rueb voor de openbare ruimte en eventuele leisurefuncties aan Rivier De Nieuwe Mark. Zo blijft het mogelijk om de locatie Backer en Rueb met behoud van het aanwezig erfgoed te herontwikkelen.

Gasthuisvelden/Nieuwe Mark

Voor Rivier De Nieuwe Mark boden we in juli 2017 het schetsontwerp van 2 varianten aan de gemeenteraad. De gemeenteraad deelt de ambitie voor de bevaarbare variant met het college en gaf opdracht een voorlopig ontwerp en kostenraming voor een bevaarbare rivier op te stellen. Deze wordt in de loop van 2018 aangeboden aan college en raad. In 2017 is een intentieovereenkomst gesloten met de eigenaar/ontwikkelaar van de voormalig UWV-locatie voor het uitvoeren van een haalbaarheidsstudie. Een besluit over de haalbaarheid van dat plan verwachten we begin 2018.

CSM-terrein (Corbion)  

Op basis van de resultaten van de verkenning moeten we opnieuw kijken te naar de huidige bestemming van het terrein (nu hinderwet categorie 3 bedrijven). Dit wordt onderdeel van de opstelling van de nieuwe omgevingsvisie.  Er moet ook meer onderzoek komen naar functiemenging, moderne werklandschappen en het rivierlandschap van de Benedenmark als kwaliteitsdrager voor verdere ontwikkeling. Het gebied is (met Havenkwartier en Gasthuisvelden) aangemeld bij het landelijk programma Stedelijke Transformatie. Met provincie en B5 werken we samen aan de rol, betekenis en kansen van deze centrumlocaties voor de economische ontwikkeling van Brabant.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Voorjaarsnota 2017Kaderstellendjuni2017
Ruimtelijke visie voor de GasthuisveldenKaderstellendmei2016
Structuurvisie 2030Kaderstellend
Ontwikkel- en realisatiestrategie Via BredaKaderstellend

Dynamische stad

Wat wilden we bereiken?

Cultuur maakt trots, biedt levendigheid, verbindt de inwoners van Breda en zet de stad op de kaart. Cultuur heeft een belangrijke waarde in zichzelf maar draagt ook bij aan een goed leef- en vestigingsklimaat en is van belang voor de ontwikkeling van mensen. Zij zorgt ook voor werkgelegenheid, zoals ondersteunen van creatieve starters. Cultuur is een continue verbindende schakel met  economie, onderwijs en bedrijven.

Om recht te doen aan het belang van cultuur, aan de culturele initiatieven en de betrokkenheid van de stad bij cultuur is het afgelopen jaar het proces Cultuur Breda in gang gezet, waarbij personen en partijen in de stad – in een on- en offline community - met elkaar, vorm en inhoud geven aan cultuur in Breda. De nieuwe community biedt iedereen ruimte voor activiteiten, ideeën, samenwerking en  informatie. Dit geldt op het niveau van stad, wijk en dorp. Cultuur tot in de haarvaten, meedenken is meedoen. Wensen worden werkelijkheid als mensen er hun schouders onder willen zetten.

Met de cultureel hoofdstructuur worden afspraken gemaakt voor de periode 2017-2020, bij hen ligt de opdracht om gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen voor het cultuurprogramma en de aansluiting op de thema’s binnen CultuurBreda. We willen bereiken dat  de culturele hoofdstructuur hier, samen met alle andere (cultuur) partners in de stad vorm aan geeft.

Cultuur ontmoet en verbindt de historische stad en de rijke historie met de hedendaagse beleving. Deze natuurlijk mix maakt de stad aantrekkelijk en is een voedingsbodem voor cultuurmakers. We willen deze historie, zichtbaar en beleefbaar  maken. In het nieuwe museum komt deze verbinding tot haar volle recht, Daarbij is niet alleen de locatie aan de Boschstraat het museum, maar is er een verbinding met expo’s en activiteiten op andere (historische) locaties en verhaallijnen in de stad.

Naast de historisch binnenstad die het podium en/of vesting locatie is voor culturele instellingen is ook Klavers Jansen/ Havenkwartier het gebied  waar verschillende functies van een mix van wonen, cultuur en creatieve bedrijvigheid  samenkomen. Cultuur levert aan de transitie van dit gebied een essentiële bijdrage en er is inmiddels de voedingsbodem gecreëerd voor broedplaatsen en talentontwikkeling van de culturele, met name ook de podiumkunsten, sector.

Wat wilden we hiervoor doen?

Eind 2014 was de vraag: hoe betrekken we zoveel mogelijk mensen, die zich verbonden voelen met cultuur en zich actief willen inzetten bij Cultuur in Breda?

Dit proces heeft geleidt tot het formuleren van drie thema’s:

-     Briljantjes; gericht op de (inter)nationale kracht van het cultuuraanbod in Breda

-     Makers; gericht op het versterken van het culturele productieklimaat in Breda

-     Verbinders: gericht op het versterken van het culturele netwerk en alle verbindingen  daarbinnen en daarbuiten.

Belangrijke aandachtspunten bij de community cultuur Breda zijn: uitbouwen en (groei) en inbedden in Breda gericht op drie niveaus:

1.     Ontwikkeling van culturele initiatiefnemers; verbinding zorgt voor verrijken, co-creëren, delen,

2.     Ontwikkeling van excellente plannen: culturele initiatiefnemers maken gezamenlijke plannen met een hoger kwaliteitsniveau

3.     Ontwikkeling van de culturele infrastructuur: versterking van culturele infrastructuur door gezamenlijk verantwoording te nemen voor een stedelijk cultuurprogramma en daarin uitdagingen op te pakken.

Hierbinnen passen ook de processen omtrent het nieuwe museum, KlaversJansen complex, het Generaal Maczekmuseum en de ontwikkeling van de culturele hoofdstructuur waaronder het nieuwe museum en MEZZ. Het gemeentelijke beleid ondersteunt deze ingezette beweging. De exercitie is nu volop in ontwikkeling.

Wat hebben we bereikt?

In juni 2017 is het Werkprogramma CultuurBreda vastgesteld, periode september 2017-december 2018. Het programma geeft uitvoering aan de richtinggevende thema’s uit CultuurBreda: het versterken van internationale topkwaliteit, het versterken van het makersklimaat en de verbindingen tussen cultuur en andere sectoren.

Op deze thema’s zijn activiteiten gerealiseerd die bijdragen aan diversiteit en pluriformiteit  in het culturele aanbod en bijdragen aan een bredere en groter publiek zoals:

- (Inter)nationale programmering: o.a. versterkt met het Stilte Festival, jaarlijkse activiteiten van Playgrounds, Sounds of Europe van Beaux Jazz/ Rogier Telderman en extra impuls aan popfestival Breda Barst.

- Makersklimaat: o.a. ingezet op het versterken van de culturele profilering in de ontwikkeling van het Havenkwartier met onder andere een community van creatieve en culturele makers in Electron, programmering van Pier 15, Belcrum Beach en Stek, het Live Art festival LA Breda, de inrichting van de openbare ruimte voor PodiumBloos. Daarnaast ontstond er samenwerking tussen de beeldende kunstorganisaties in Rendez Vous, DJ Dance initiatieven (pilot Clubcultuur Local Motion), in de verbinding dans en urban rond Guilherme Miotto en het versterken van producties in de Cultuurnacht en festivals op het gebied van erfgoed in het kader van Vrede van Breda en de Zuiderwaterlinie.

- Verbindingen tussen cultuur en zorg en welzijn en wijk: met o.a. een impuls in samenwerkingsverband ter voorbereiding van Breda als mogelijke Age Friendly Cultural Cities, Cultuurkantine en kinderen van statushouders, Stadslab café,De Ogenblik van Hanna van Mourik Broekman, Heleen van Dooremalen en Pakhuis B.

De culturele hoofdstructuur biedt Breda een infrastructuur voor cultuur (inclusief erfgoed) met kwaliteit.  Aan de Culturele hoofdstructuur is voor de periode 2017-2020 een aantal organisaties toegevoegd:

BredaPhoto, Graphic Matters, LeineRoebana en Schippers&VanGucht.  De hoofdstructuur biedt gezamenlijk een jaarlijks cultuurprogramma voor zowel bewoners als bezoekers van Breda, met het accent op topkwaliteit, kunst en cultuur en cultuureducatie en  -participatie.

In 2017 heeft het Stedelijk Museum Breda aan de Boschstraat ( voormalige locatie MOTI) de deuren geopend voor het publiek. In het museum komt de verbinding tussen de historische- en hedendaagse cultuur tot stand. In ISM wordt nadrukkelijk in samenwerking met de stad presentaties gerealiseerd.

Het depot van het voormalige Breda’s Museum en Moti is voor een periode van 5 jaar verhuisd naar de tijdelijke locatie aan de Leursebaan. Het depot van archeologie is ondergebracht aan de Riethil.

In samenwerking met Stedelijk Museum Breda is een aanvang gemaakt aan het opstellen van een collectiebeleidsplan dat medio 2018 gereed moet zijn.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Onder de noemer CultuurBreda is in 2015 gestart met de actualisering van het cultuurbeleid. Factor C was hierbij de basis. Samen met de stad, offline en online, zijn de thema’s bepaald die richting geven aan de culturele toekomst van Breda:

Dat heeft geleid tot een Werkprogramma CultuurBreda 2017-2018 dat nu wordt uitgevoerd. De effecten van het werkprogramma worden in de tweede helft van 2018 in beeld gebracht door middel van een effectmeting. De Cultuurkaart Breda is in 2017 gerealiseerd door de Atlas Nederlandse Gemeenten. Dit vormt een benchmark en nulmeting van de huidige stand van zaken in de culturele sector.

In het kader van CultuurBreda zijn er diverse vormen van cultuurtafels georganiseerd. De opbrengsten van de diverse overleggen en samenwerkingsverbanden zijn verwerkt in een uitgangspuntennotitie voor nieuw cultuurbeleid, die in maart 2018 is vastgesteld door het college.

De bij de begroting 2017 genoemde processen omtrent het nieuwe Stedelijk Museum, KlaversJansen complex, het Generaal Maczekmuseum, de culturele hoofdstructuur en MEZZ zijn dit jaar uitgevoerd. Het Stedelijk Museum Breda opende in 2017. Het depot van het voormalige Bredase Museum en archeologie zijn op een tijdelijke locatie ondergebracht en er is een aanvang gemaakt met het locatieonderzoek en het formuleren van de randvoorwaarden  voor de realisatie van en gezamenlijk stedelijk depot op een nog nader te bepalen locatie.

Cultuur is integraal opgenomen in de gebiedsvisie Havenkwartier. Na de presentatie van het ontwerp van het Generaal Maczek Memorial wordt nu het definitieve plan uitgewerkt.  Met betrekking tot de verbouwing MEZZ is het besluit genomen om de basis van het gebouw op orde te brengen.

Wat was de uitdaging?

Aantal bezoekers binnenstad

(Aantal bezoekers binnenstad )

Bron indicator:

Passanten tellingen

Meeteenheid:

Index

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aantal bezoekers binnenstad

297.000,0

279.000,0

100

257.000,0

101

Merkkracht bezoekers

(De merkkracht van Breda voor bezoekers.)

Bron indicator:

Steden & Streken Merkenonderzoek Beerda

Meeteenheid:

Index

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Merkkracht bezoekers

8,0

11,0

8

14,0

positie in de top 10

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Voorjaarsnota 2017Kaderstellendjuni2017
Erfgoed in context; Erfgoedvisie 2008-2015Kaderstellend
Factor CKaderstellend

Gerelateerde producten

Beroepsonderwijs

Wat wilden we bereiken?

Onderwijs en gemeente volgen samen trends en ontwikkelingen en zorgen voor een antwoord op de vraag uit het bedrijfsleven en de diverse sectoren. Daarnaast streven we naar optimale kennisdeling in Breda en de regio.   

Het MBO biedt een breed pallet van opleidingen aan waarbij er goede doorstroommogelijkheden zijn. Echter het is de moeite waard om met het MBO en HBO onderwijs nader te onderzoeken of de aansluiting en het aanbod wel voldoende is in relatie tot de lokale en regionale economie en de toekomstige arbeidsmarkt.

Op het gebied van beroepsonderwijs zijn in Breda met Avans (brede hogeschool), NHTV (specialistische hogeschool) en de NLDA (Nederlandse Defensie Academie) (hoge)scholen gevestigd die al jaren zeer goed scoren in de landelijke studenten enquêtes. De samenwerking van het onderwijs in Breda met het bedrijfsleven heeft op de thema’s logistiek, maintenance, biobased economy, gezondheid en creatieve industrie veel opgeleverd zoals Dinalog, WCM (World Class Maintenance), de opleiding tot international maintenance manager van Avans, Green Chemistry Campus, City of imagineers, Zorginnovatie Community of Practice en diverse evenementen zoals het Graphic Design Festival en International Playgrounds Festival.

Partijen weten elkaar de afgelopen jaren dus goed te vinden en dit geldt ook voor de samenwerking met de ROC’s (De Rooi Pannen en ROC West-Brabant) én de NLDA.

Voor wat betreft onderwijshuisvesting is die voor PO en VO doorgedecentraliseerd en zorgen de scholen zelf voor geschikte huisvesting. Zo wordt bij Mencia, samen met de Internationale School Breda (ISB) een internationale campus ontwikkeld en is bij Markenhage ook sprake van een campus ontwikkeling.

Het MBO en HBO zijn hiervoor zelf verantwoordelijk en realiseren in Breda in het oog springende ontwikkelingen zoals de vestiging van De Rooi Pannen op het Seelig terrein en de campusontwikkeling van de NHTV. Avans breidt uit aan de Hogeschoollaan met het Quandrium-gebouw.

Samen met onze onderwijspartners zetten we in op de uitgangspunten zoals geformuleerd in de gezamenlijke onderwijsagenda. Centraal staat de continue dialoog met alle betrokkenen.

Wat wilden we hiervoor doen?

We werken in cocreatie met het onderwijs gericht aan de thema’s uit de Onderwijsagenda. De grootste uitdaging zit in de aansluiting van de behoefte aan personeel op het aanbod van personeel. Daarin speelt het onderwijs een cruciale rol in Breda en de regio.  We volgen samen – onderwijs en gemeente – nauwgezet de maatschappelijke trends en ontwikkelingen, delen kennis en ontsluiten kennis voor de stad en de regio. Dat doen we met een gezamenlijke aanpak. Op verschillende manieren kan de samenwerking en clustervorming worden gestimuleerd. Op het gebied van toerisme en hospitality kan een proeftuin meer lijn brengen in de strategische samenwerking van gemeente Breda, ondernemers en betrokken kennisinstellingen. Er liggen ook kansen via BEAGLE voor een logistieke proeftuin in samenwerking met de NHTV en Dinalog. BEAGLE is de samenwerking op het gebied van kennisvalorisatie van de 6 hogere onderwijsinstellingen van Brabant: Tilburg Universiteit, universiteit van Eindhoven, Fontys, HAS, Avans en NHTV.

NHTV onderzoekt samen met TiU, TU/e en TIAS de mogelijkheden voor een innovatief ecosysteem van universiteiten, hogescholen, TKI Dinalog en het bedrijfsleven van SME tot multinationals. Het fundamenteel onderzoek blijft binnen de universiteiten, het toegepast en praktijkonderzoek wordt ondergebracht bij de Logistics Connection (graduate school) waarin onderzoekers van verschillende instellingen gezamenlijk het onderzoek uitvoeren. Met Logistics Connection zetten we in op de samenwerking met de NHTV, NLDA, TiU, TU/e en Dinalog. Eind 2016 starten we met het gezamenlijke haalbaarheidsonderzoek.

Er is een goede aansluiting met de arbeidsmarkt voor leerlingen uit het speciaal en praktijkonderwijs. We geven een impuls aan het technisch onderwijs met de realisatie van de Uitvindfabriek. We zetten in op het benutten en slim verbinden van techniekonderwijs tussen PO, VO, MBO en HBO. De Úitvindfabriek geeft een boost aan technisch onderwijs door het stimuleren van leerlingen om bewust te kiezen voor een opleiding in de techniek waar de komende jaren grote tekorten worden verwacht door vergrijzing en onvoldoende afgestudeerden (in lijn met Techniek Pact).

Wat hebben we bereikt?

Er is  samenwerking  tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Er waren bijdragen op de thema’s logistiek, maintenance, biobased economy, gezondheid en creatieve industrie bijgedragen aan Dinalog, WCM (World Class Maintenance), opleiding tot international maintenance manager van Avans, Green Chemistry Campus, City of imagineers, Health Community Breda en evenementen zoals Graphic Design Festival en International Playgrounds Festival. Bij ROC West-Brabant loopt  een aantal grote RIF (Regionaal Investeringsfonds)-projecten: Maintenance & Composieten, Centrum voor Mobiliteit & Logistiek, Zorgboulevard met het Care Innovation Center en het CIV Biobased. De partijen weten elkaar  te vinden (samenwerking in de onderwijsketen) en dit geldt ook voor de samenwerking met de ROC’s (De Rooi Pannen en ROC West-Brabant) én NLDA (zie het  onderwijsschema met kansen en clusters).

Er ontstonden nieuwe samenwerkingen met het onderwijs, met name op het gebied van logistiek en vitaliteit.  Logistic Community Brabant haalden we naar Breda. Met alle partners in het Hoger Onderwijs realiseerden we Citydeal Breda, bedoeld om onze ambities kracht bij te zetten.

De verdere decentralisatie met de corporaties Building en BreedSaam werpen de gewenste vruchten af. De afspraken  over de zorgplicht op onderwijs en de bijbehorende onderwijshuisvesting. Building realiseerde  in het nu 10 jarig bestaan bijna alle afspraken. In 2017/2018 zijn dit: de Campus Markenhage en de Internationale campus Breda. De Markenhage campus is open, hiermee zitten nu 3 scholen in het voortgezet onderwijs op 1 plek. Voor de Internationale campus Breda is er, na enige vertraging, begonnen met de verbouwing en vergroting van Mencia en de Internationale school Breda

Scholen zijn duurzamer geworden, er was daarbij een extra impuls op zonnecentrales. BreedSaam bestaat  2 jaar, en houdt zich bezig  met nieuwbouw en verbouw van scholen in primair en speciaal onderwijs.

NHTV kocht het klooster. Daar kan 1 campus komen in combinatie met de huidige hoofdvestiging. Een campus waar alle academies van de NHTV komen onder de nieuwe naam, University of Applied Sciences Breda.

De Rooi Pannen startte in 2017 met de nieuwe campus Seeling, een extra blikvanger voor de binnenstad.  

Wat hebben we ervoor gedaan?

Versterking logistiek profiel Breda

Breda ligt strategisch in de regio, heeft veel logistieke -en distributieactiviteiten en alle vervoersmobiliteiten.  Breda kan met NLDA, NHTV (Centre of Expertise) en Dinalog (Tki Logistiek) kennisvalorisatie inzetten om het bedrijfsleven te ondersteunen bij innovatietrajecten. Samen met deze partners is Logistics Community Brabant (LCB) opgericht. Hierin brachten we kennisbehoefte, bij bedrijven en kennisaanbod, bij kennisinstellingen op het gebied van logistiek in de Provincie Noord-Brabant bij elkaar. Hierdoor is er meer   effect bij het vernieuwen van business modellen (bij en tussen bedrijven) en kennis (bij en tussen kennisinstellingen). Een professionele masteropleiding logistiek richt zich op nieuwe kennis die aansluit bij toekomstige trends en ontwikkelingen is daar onderdeel van. ROC West-Brabant zet in op verdere ontwikkeling van de opleiding logistiek, zodat deze aansluit bij de behoefte in de markt.

- onderwijsontwikkeling logistieke opleidingen

- ondersteuning regionale promotionele activiteiten

- schakel- en makelfunctie Human Capital Agenda voor de regio realiseren

- ontwikkelen business case voor fysieke locatie voor het Centrum Mobiliteit & Logistiek

Gezondsheidsinnovatie

In 2017 waren er netwerkbijeenkomstenrond het thema innovatie in de gezondheid. Avans, NHTV en ROC WB hebben een actieve rol in het netwerk. Amphia, GGD,  Revant, verschillende thuiszorgorganisaties en  verschillende bedrijven zijn actief lid van de Health Community Breda. Ondertussen bezochten al meer dan 250  mensen de bijeenkomsten.  De bijeenkomsten zijn telkens op andere locaties, en geven een kijkje elders in de keuken. De kennisinstellingen zijn betrokken bij diverse projecten op het gebied van zorginnovatie. Avans studenten werken in de wijk en NHTV studenten ontwikkelden gezondheidsgames. Avans werkt in het sociaal domein met Learning Communities waarbij studenten werken aan onderzoeksopdrachten. Doel is om de student meer kritisch denkend te laten worden en om de student al vroeg tijdens de studie in contact te laten komen met de praktijk.

Een nieuwe ontwikkeling is de BRON (Bright Oncology) Campus. Breda kent belangrijke hi-tech en farmaceutische bedrijven. BRON brengt gezondheidszorg, onderwijs en bedrijfsleven bij elkaar voor ontwikkeling van nieuwe producten en behandelmethodes voor patiënten. Ook is er aandacht voor voorlichting aan patiënten, zowel over de behandeling als over de rol van bijvoorbeeld goede voeding.

Wat was de uitdaging?

Score Breda als studentenstad

(Score Breda als studentenstad in de Nationale Studenten enquête.)

Bron indicator:

Nationale Studenten enquête

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 5

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Score Breda als studentenstad

3,8

3,8

4,0

0

3,8-4,0

24 mei 2018 worden de resultaten van de enquête over 2017 bekend gemaakt.

Het oordeel over Breda als stad (4,3) en de opleidingen zelf (ong. 4) is positiever dan dat over de kamers (3,3). Breda neemt de 8ste plaats in (bron: Elseviers).

 

MBO studenten

(Aantal MBO studenten in Breda (wonend in en buiten Breda).)

Bron indicator:

ROC en de Rooipannen

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

MBO studenten

10.862,0

0

10.838,0

11000 (waarvan ruim 3000 woonachtig in Breda)

HBO studenten

(Aantal HBO(WO) studenten )

Bron indicator:

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

HBO studenten

22.195,0

0

22.698,0

22.000

NHTV legt de komende jaren een sterkere focus op kwaliteit en internationalisering en streeft eerder naar krimp dan naar groei.

 

 

Gevarieerd aanbod volwassen educatie

(Gevarieerd aanbod volwassen educatie)

Bron indicator:

Meeteenheid:

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gevarieerd aanbod volwassen educatie

0

0

0

Aantal alumni met baan op niveau

(Aantal alumni met baan op niveau)

Bron indicator:

AVANS/NHTV

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aantal alumni met baan op niveau

0

0

0

Geen specifieke cijfers over de loopbanen van alumni van NHTV en Avans. Landelijke cijfers laten zien dat 5% van de afgestudeerde hbo-ers werkeloos is, 19,4% een baan heeft maar onder het niveau werkt, 23% buiten de eigen studierichting aan het werk is. Tussen de verschillende sectoren en studierichtingen zijn er echter aanzienlijke verschillen! (ROA, 2017)

Aandeel studenten dat woont in Breda

(Aandeel studenten dat in Breda woont )

Bron indicator:

AVANS/NHTV

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aandeel studenten dat woont in Breda

0

41,0

0

Bron Elsevier gaat uit van een iets lager aantal studenten. Nieuw te ontwikkelen indicator waarbij het de voorkeur heeft om gebruik te gaan maken van landelijke bronnen waarbinnen al jarenlang data verzameld worden. Bij voorkeur samen met andere steden / provincie om kosten te drukken.

Aantal internationele studenten in Breda

(Aantal internationele studenten in Breda)

Bron indicator:

AVANS/NHTV

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aantal internationele studenten in Breda

0

0

11,0

9% internationale studenten bij Avans, Bij NHTV i s dat aandeel veel hoger: 15,7%. Streven van NHTV is dit in de toekomst verder te laten groeien. Totaal in 2017: 2462. Maar: Let op de politieke discussie over de balans tussen kwaliteit van onderwijs en internationalisering zal vanuit OCW een grotere invloed hebben dan vanuit de gemeente.

 

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Voorjaarsnota 2017Kaderstellendjuni2017
Breda doetKaderstellend
Strategische onderwijsagendaKaderstellend
HBO agenda

Gerelateerde producten

Verbindend bestuur

Wat wilden we bereiken?

Breda is goed verbonden met haar brede regionale en bovenregionale omgeving. Het besturen van Breda stopt immers niet bij de gemeentegrenzen. Integendeel. Steeds meer vraagstukken zijn (boven)regionaal en oplossingen vragen om samenwerking. Wij werken samen waar het past bij de opgave. Vaak is dat op wijkniveau, soms stedelijk, maar dus in toenemende mate ook regionaal en samen provincie, Rijk en EU.

Wij positioneren ons daarin nadrukkelijker als internationale schakelstad: zowel met onze ligging en rol als internationaal  knooppunt als met onze internationale kracht op gebied van kennis, toepassing en (nieuwe) economie. Daarmee zijn we zichtbaar en actief in de  netwerken in Den Bosch, Den Haag en Brussel en voegen we gerichter waarde toe in de Delta en bijvoorbeeld het belangrijke netwerk van Brabantstad.

In de regionale samenwerking in West-Brabant focussen we ons nadrukkelijker op de gezamenlijke ruimtelijk-economische opgaven en kansen en vervullen wij daarin als centrumstad en ambassadeur van West Brabant een krachtige voortrekkersrol. Het sub-regionale schaalniveau van het daily urban system van de Baronie,  is voor Breda steeds belangrijker voor de meer tactische afstemming en samenwerking op diverse beleidsterreinen. Breda wil daarin nog nadrukkelijker investeren.

Op 31 maart 2016 heeft de gemeenteraad besloten de aanbevelingen van de begeleidingscommissie, gebaseerd op het rapport van Necker Van Naem, over te nemen en een vervolgproces op te starten inzake de toekomstige relatie tussen de gemeente Breda en NAC Breda en actief lessen te trekken uit het onderzoeksrapport.

Wat wilden we hiervoor doen?

Concreet geven we inhoud aan de ambitie van Verbindend bestuur langs drie sporen:

1.Versterken van (boven)regionale samenwerking en slagkracht met andere gemeenten/overheden,  bedrijfsleven en kennispartners (triple-helix) in netwerken van Brabantstad, West-Brabant en de Baronie met meer focus op gezamenlijke economisch-ruimtelijke opgaven.

2. Het samen met partners in stad en regio bepalen van een strategische agenda en aanpak voor Internationalisering, internationaal vestigingsklimaat en het benutten van de kracht van Breda als internationale schakelstad.

3. Het intensiveren van Externe Betrekkingen en vergroten we gericht onze netwerk- en lobbykracht richting Den Bosch, Den Haag en Brussel i.s.m. partijen uit de stad en regio.

Het Verhaal van Breda – per eind 2016 opgetekend - vormt het leidend kompas voor de drie sporen van Verbindend Bestuur zowel qua inhoud als positionering.

Op basis daarvan scherpen wij de (inter)nationale positionering van Breda als schakel- en centrumstad stevig aan. In het eerste kwartaal van 2017 willen wij met de raad een Internationaliseringsagenda- en aanpak bespreken die met name de volgende nu nog relatief losstaande opgaven moet bundelen:

o internationale bereikbaarheid via weg (A27, A16, A58), spoor (HSL), HOV en lucht (Breda International Airport)

o internationaal vestigingsklimaat, acquisitie, werkgelegenheid, expat-beleid, handelsbevordering en toerisme

o internationale samenwerking op gebied van onderwijs, kennis, cultuur, sport en duurzaamheid

o Europese en mondiale samenwerking: herijking van Werelds Delen en aanscherping bestaande samenwerking met Wroclaw, Ekurhuleni en Yangzhou.

Indien nodig doen wij in de Voorjaarsnota 2017 voorstellen voor additionele middelen voor deze Internationaliseringsagenda van Breda.

Voor de bestuurlijke (boven)regionale samenwerking voeren wij het door de raad vastgestelde position paper regionale samenwerking uit, dus op verschillende schaalniveaus en in meerdere windrichtingen. We kijken gericht en selectief met wie wij welke ambitie uitvoeren. Enerzijds investeren we in de relaties met de omliggende (buur)gemeenten in de Baronie en zetten we ons in om  in 2017 tot gezamenlijke, concrete samenwerkingafspraken te komen. Om dat te bereiken stoppen we veel energie en aandacht in de bestaande platforms van BOEL+M (Breda, Oosterhout, Etten-Leur en Moerdijk) en Landstad Baronie. Anderzijds werken we samen in de zuidwestelijke Delta.

In West-Brabant leggen we focus op de economisch-ruimtelijke opgaven en vergroten we in 2017 de gezamenlijke slagkracht met bedrijfsleven en kennispartners door het Delta Network (voorheen Strategic Board), de RWB en REWIN nog meer in hun kracht te zetten en zo de werking van het totale regionale eco-systeem van economische samenwerking flink te verbeteren.

In het belangrijke samenwerkingsverband van Brabantstad kiezen we in 2017 zelfbewuster positie, leveren we actieve bijdragen aan de twaalf gezamenlijke onderzoeks- en doeprojecten van de Werkagenda en trekken we gelijktijdig ook bilateraal meer samen op met name met onze buurstad Tilburg op het gebied van Logisitiek, Maintenance en Smart Industries.

Op basis van bovenstaande inhoudelijke focuspunten en het Verhaal van Breda versterken we in 2017 onze Externe Betrekkingen en vergroten we onze netwerk- en lobbykracht samen met anderen richting EU, het Rijk en de Provincie. Nadrukkelijker kijken we ook naar samenwerkingskansen met Vlaanderen en Antwerpen.  

Wat hebben we bereikt?

Breda is een sterke centrumstad voor West-Brabant én internationale schakel voor Brabant. Die positie hebben we afgelopen tijd versterkt.  We hebben onze bijdrage geleverd  aan  verschillende samenwerkingsagenda’s in en buiten Brabant. De gemeenschappelijke regeling van de Regio West-Brabant is geactualiseerd en er zijn stappen gezet in het vastleggen en herdefiniëring van de agenda van Brabantstad. Er ligt  een samenwerkingsconvenant met Tilburg  en we maakten samenwerkingsafspraken in de subregio van de Baronie (onder andere. Omgevingsvisie) en specifiek met Oosterhout, Etten-Leur en Moerdijk (BOEL-M-verband).  

 Vergroten van bestuurlijke focus en gelijktijdig versterken van onze lobby en public affairs betekent  ook  betere verbindingen met relevante netwerken, en  meer aandacht in Den Haag en Brussel voor belangrijke Bredase dossiers zoals de bereikbaarheid van Zuid-Nederland en de Taskforce Brabant-Zeeland ondermijning. We haalden verschillende Europese subsidies binnen, variërend van 0,1 tot 1,3 miljoen euro.

Onze internationale speerpunten zijn:  bereikbaarheid,  onderwijs, acquisitie (onder andere Benelux-hoofdkantoren), de groeiende expat-community en onze internationale stedenbanden. In 2017 zijn we  een Partnership agreement met Yangzhou (China) aangegaan, net als een nieuw Memorandum of Understanding met Wroclaw, en hebben we het programma VNG-International Ekurhuleni (Zuid-Afrika) afgesloten.

In 2016 is het Verhaal van Breda opgetekend. Daarin staat waar onze stad zich in  onderscheid. In 2017 is het Verhaal van Breda verder vertaald naar Breda brengt het samen. Dit is de nieuwe merkbelofte waarmee we de citymaking en citymarketing verder kunnen vormgeven.

Het Verhaal van Breda is ook duidelijk in de ambities voor de toekomst rondom onze strategische ligging, de kwaliteit van wonen en werken in de stad en de manier waarop we zaken met elkaar aanpakken.

Met Breda brengt het samen is de basis gelegd voor een jarenlange strategie op inhoud, ambitie en aantrekkingskracht van de stad. In 2018 gaan we hiermee verder. We beseffen  dat aandacht en inzet de komende jaren nodig is om Breda krachtig en duurzaam op de kaart te zetten.  

In 2017 is onderzocht hoe de relatie tussen gemeente en NAC Breda anders kan. In juli 2017 heeft de raad, in een tussenstap, het college de opdracht gegeven te onderzoeken of verkoop en exploitatie bij een derde partij realistische opties zijn. Daarop volgde  een verkooptraject. Dit leidde  niet tot verkoop omdat er  niet genoeg geboden was. (De gewenste verkoopopbrengst ging uit van  de getaxeerde waarde van het stadion. De exploitatie van het stadion bij een derde partij bleek ook niet haalbaar. De relatie verhuurder-huurder blijft daarmee bestaan. De gemeente gaat nu met NAC Breda praten over de huurovereenkomst. De tijdelijke wijziging op de huurovereenkomst (ingangsdatum 1 januari 2014) loopt op 1 juli 2018, daarna wordt de overeenkomst uit 2009 weer van kracht. De bevindingen uit het onderzoeksrapport nemen we mee  in de gesprekken, net als het zoeken naar blijvende maatregelen die de huisvestingslasten van NAC Breda verlagen. Met het beëindigen van de verkoopprocedure is ook de eerste van 3raadsopdrachten van juli 2017 afgerond. In juli 2017 heeft de raad tevens opgedragen om  de bundeling van trainingsfaciliteiten te onderzoeken én samen met NAC Breda te kijken hoe de kracht van NAC meer tot uitdrukking kan worden gebracht. Beide trajecten lopen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Zie onder ‘wat hebben we bereikt’

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Voorjaarsnota 2017Kaderstellendjuni2017

De kosten van dit programma

(bedragen x € 1.000)

ThemaPrimitieve begroting 2017Begroting 2017 na wijzigingRekening 2017Saldo 2017
Lasten
Stimuleren economische ontwikkeling in Breda10.90812.10215.045-2.943
Grote projecten in de stad2.2272.6351.4891.146
Dynamische stad23.41225.49925.662-164
Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs17.33518.19917.987212
Verbindend bestuur1.4841.3401.207133
Totaal lasten55.36659.77561.390-1.615
Baten
Stimuleren economische ontwikkeling in Breda5.0375.4928.2712.779
Grote projecten in de stad1.3041.1321.20472
Dynamische stad558533206-327
Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs1.7392.0531.951-102
Verbindend bestuur57022
Totaal baten8.6969.21111.6342.423
Mutaties in reserves
Stortingen821180118
Onttrekkingen01180-118
Totaal reserves82000
Totaal ten laste van de algemene middelen46.75150.56449.756808

Toelichting exploitatie / mutaties (op hoofdlijnen)

Het resultaat van het programma Ondernemend Breda bedraagt € 0,8 miljoen positief.
Per thema wordt hieronder een toelichting op hoofdlijnen gegeven.

Thema Stimuleren economische ontwikkeling in Breda
Het resultaat op dit thema bedraagt € 0,16 miljoen nadelig. Het is als volgt verdeeld over de onderliggende producten.

  • Het product Economische Zaken sluit af met een voordelig resultaat van € 0,26 miljoen. € 0,13 miljoen hiervan komt van de toeristenbelasting omdat vanaf 2018 de nieuwe Citymarketing Organisatie Breda via structurele middelen wordt bekostigd. Op de impulsgelden blijft een bedrag van € 0,14 miljoen over omdat de eenmalige middelen voor internationalisering én het subsidiebedrag voor de Stimuleringsregeling Economie niet volledig zijn aangesproken.
  • Op het product Externe Betrekkingen is incidenteel een voordelig resultaat van € 0,1 miljoen te melden. Dit houdt verband met het feit dat de  professionaliseringsslag van de Public-Affairs-functie, met name richting Den Haag, pas in het vierde kwartaal is gerealiseerd. Dit terwijl de Public-Affairs activiteiten en uitgaven voor een heel jaar waren begroot.
  • Het product Evenementen kent een voordelig resultaat van € 0,15 miljoen. Er hebben minder grootschalige evenementen in Breda plaatsgevonden ten opzichte van 2016. Er is mede daardoor ook minder aan leges gecompenseerd.
  • Op het product Grondexploitaties voor Bedrijventerreinen is sprake van een nadelig resultaat van € 0,66 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door de liquidatie van een positieve grondexploitatie (Douaneterrein 0,4 miljoen voordelig) en met name de liquidatie van een negatieve grondexploitatie (Kloosterkazerne). Die zorgt ervoor dat per saldo een dotatie aan de voorziening negatieve planresultaat wordt gedaan (1,1 miljoen nadelig).

Thema Grote projecten in de stad
Het resultaat van dit thema is € 1,2 miljoen voordelig

  • Op het product Via Breda wordt het voordelige resultaat van ruim € 1 miljoen voornamelijk veroorzaakt door de lagere lasten voor de grondexploitatie Stationskwartier van  € 0,6 miljoen. Verder zorgt het doorschuiven van diverse investeringen naar 2018 voor een extra voordelig resultaat op de inzet van middelen voor personeel en kapitaallasten van ruim € 0,4 miljoen.
  • Voor de overige grote projecten zijn als gevolg van lagere kapitaallasten (deels door een start in de tweede helft van 2017) beperkte voordelige resultaten zichtbaar.

Thema Dynamische Stad
Dit thema sluit eind 2017 met een resultaat van €  0,5 miljoen nadelig.

  • Het product Cultureel Erfgoed sluit met een negatief resultaat van € 0,3 miljoen. Een belangrijk deel wordt veroorzaakt door extra uitgaven voor beheer (€ 0,14 miljoen), onverwachte kosten aan Staatsbosbeheer voor de realisatie redoutes Lage Vuchtpolder (€ 0,09 miljoen), extra uitgaven Open Monumentendag (€ 0,06 miljoen). Extra uitgaven beleid en advies (€ 0,04 miljoen) maken het financiële resultaat compleet.
  • Zoals aangegeven in de bestuursrapportages laat het product Cultuurpresentatie een nadelig resultaat zien van ruim € 0,3 miljoen. Dit is € 0,2 miljoen aan vakantiegeldverplichting door de wijziging van de CAO ten aanzien van het Individueel Keuzebudget en bijna € 0,1 miljoen aan organisatiekosten uit actuele en lopende afspraken.
  • Het product Musea sluit met een voordelig resultaat van € 0,17 miljoen. In het bestuursbesluit Tijdelijk Depot Stedelijk Museum Breda en bij de 2e bestuursrapportage is het aanwendingsritme voor deze meerjarige activiteit aangepast. Echter zijn uiteindelijk niet alle geplande acties in 2017 uitgevoerd en doorgeschoven naar 2018.

Thema Beroepsonderwijs en Huisvesting onderwijs
Dit thema laat een resultaat zien van € 0,1 miljoen voordelig

  • Het product Hoger Beroeps Onderwijs heeft een voordelig resultaat van ruim € 0,1 miljoen. Pas later in het jaar is hiervoor een beleidsmedewerker aangetrokken vanuit de opgave Onderwijs.

Thema Verbindend bestuur
Dit thema kent eveneens een voordelig resultaat van € 0,1 miljoen

  • Op het product Samenwerking bleken de algemene bijdrage aan het Mobiliteitscentrum en de licentiekosten Netive per abuis dubbel te zijn opgenomen in de begroting 2017.

Mutaties in reserves

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

Reserves programma 2

1-1-2017

31-12-2017

Totaal

Met de oprichting van de nieuwe Citymarketing Organisatie Breda in 2017 worden de huidige taakopdrachten van de VVV en het Toeristisch Fonds opgenomen in de totale invulling van de citymarketing in Breda. In het raadsbesluit BBV-2017-1273 (8-2-2018) wordt een structurele financiering vastgesteld en daarmee vervalt de koppeling toeristenbelasting aan het 'toeristisch fonds'. De opbrengsten vanuit de toeristenbelasting in zijn geheel worden hierbij overgeheveld naar het meerjarenperspectief. Deze reserve is leeg en wordt hiermee opgeheven.

Mutaties in voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

Voorziening programma 2

1-1-2017

31-12-2017

Vrz ECO-Cultuur

6

8

14

Totaal

6

8

14

In 2017 heeft voor het laatste jaar vanuit het product Cultuurpresentatie een dotatie plaatsgevonden aan deze voorziening voor het pand Speelhuislaan 171. Gedurende het jaar zijn hier een aantal kleine posten ten behoeve van correctief onderhoud aan onttrokken. Het pand is overgeheveld naar de afdeling Vastgoedontwikkeling en zal in het totale ontwikkeltraject Havenkwartier worden meegenomen. Voorstel is om deze voorziening op te heffen en het eindbedrag van € 14.102 toe te voegen aan de Voorziening Planmatig Onderhoud VO.

Investeringen

(bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Beschikbare investeringen 2017

Werkelijke uitgaven
 tm 2017

Vrijval    2017

Nog beschikbaar eind 2017

Wat is meer/-minder nodig voor ctc

Verwachte uitgaven
2018

Verwachte uitgaven
2019

Verwachte uitgaven
2020 ev

2. Ondernemen in Breda

Mobiliteit

13.842

3.781

110

9.951

0

8.327

1.624

0

Parkeren

802

29

99

674

0

674

0

0

Milieubeheer

0

0

0

0

0

0

0

0

Corbion

250

145

0

105

0

105

0

0

Gasthuisvelden

2.700

882

0

1.818

0

1.818

0

0

Totaal

17.595

4.836

210

12.549

0

10.925

1.624

0

AAN DIT PROGRAMMA GERELATEERDE VERBONDEN PARTIJEN