Programma 3Duurzaam wonen in Breda

* (exclusief) reserves
Begroot € 60.217
Realisatie € 59.079
Verschil * € -1.138
Begroot € 45.538
Realisatie € 58.233
Verschil * € 12.695

Onze ambitie in de Begroting 2017

Externe ontwikkelingen in het afgelopen jaar

De economie trekt aan, dat is onder andere te merken aan de stijgende druk op de hoofdwegen in de stad. Het hoofdwegennet is steeds zwaarder belast. Breda is nog (redelijk) goed bereikbaar, maar de rek gaat  er uit. Breda zet slimme maatregelen in  om de capaciteit van de wegen maximaal te gebruiken (bijvoorbeeld doorstroming op de zuidelijke en noordelijke rondweg). Zwaar belaste wegen hebben ook invloed op de ruimtelijke ontwikkelingen.    
Breda groeit naar verwachting naar meer dan 200.000 inwoners in 2040 (prognoses CBS, Provincie en gemeente). Om in de toekomst bereikbaar te blijven zijn forse investeringen nodig in de stedelijke hoofdinfrastructuur.

We zagen in 2017 vastgoed beschikbaar komen, dat opnieuw wordt gebruikt of ontwikkeld. De aantrekkende economie wakkert dit ook aan.

In 2017 is gestart met uitwerking van gebiedsprofielen. Ze geven een beeld van de behoeften en kansen van wonen per gebied, nu en in de toekomst. De uitgewerkte gebiedsprofielen zijn straks de basis afwegingen over nieuwe plannen. Sinds  1 januari 2017 bestaat een harde en zachte plancapaciteit van ruim 6000 woningen. Een overeenkomst met de corporaties, bovenop de bestaande afspraken, voorziet in nieuwbouw van 1300 sociale huurwoningen. Voor ruim 500 sociale woningen zijn er al plannen. Voor de doelgroep studenten zijn ruim 400 woningen opgeleverd.

Van afval naar grondstof (VANG) is in 2017 ingevoerd, met doorloop tot half 2018.

Het college stelde de aanvliegroute vast voor de Omgevingswet. Er zijn verschillende projecten gestart  als verkenning van de vele facetten  van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Participatie, digitalisering en werkprocessen zijn verkend om de betekenis van onze veranderopgave helder te krijgen. De omtrekken zijn in beeld.   

De thema`s

Wonen in Breda

Wat wilden we bereiken?

Het is goed wonen in Breda. De woonomgeving is aantrekkelijk en duurzaam. In Breda is er voor iedereen een geschikte en betaalbare woning. Dat willen we behouden en waar mogelijk versterken. Door een aantal recente ontwikkelingen zoals de gevolgen van de economische crisis, de vluchtelingenstroom, de extramuralisering in de zorg en nieuw rijksbeleid zoals de regels voor passend toewijzen is de druk op de sociale voorraad toegenomen en is er een urgente behoefte aan betaalbare huurwoningen op korte termijn. Dit vraagt om extra inspanningen om op korte termijn te voorzien in uitbreiding van betaalbare huurwoningen. Daarnaast wordt extra aandacht gevraagd voor het verruimen van de mogelijkheden van geschikte huisvesting voor de middeninkomens.

Wat wilden we hiervoor doen?

Door invoering van de nieuwe Woningwet is veel veranderd voor corporaties en gemeenten. De  gemeente Breda heeft door het opstellen van een  Woonvisie en het maken van nieuwe prestatieafspraken (Alliantie 2015-2018) met corporaties en huurderskoepels (GHK) hier tijdig op ingespeeld.

De druk op de  sociale voorraad is  toegenomen en vraagt om  een aanscherping van het beleid. De Aanvulling op de Woonvisie geeft de opgave aan voor de komende jaren met een  focus op de betaalbaarheid en beschikbaarheid van woningen voor huishoudens met een laag inkomen of middeninkomen. De hoofdambitie is om voor deze groepen voldoende huurwoningen in de gemeente Breda beschikbaar te hebben. Daarnaast is het – in aansluiting op de Woonvisie 2013 – van belang de woonlasten betaalbaar te houden en ervoor te zorgen dat inwoners in een prettige woonomgeving kunnen wonen.

Naast de afspraken met woningcorporaties (en huurderskoepels) wordt ingezet op samenwerking met maatschappelijke en private partners ter realisering van de volkshuisvestelijke opgave in Breda Samen met maatschappelijke en private partners geven we uitvoering aan de afspraken.

Door een aantal nieuwe ontwikkelingen (zoals de toegenomen vluchtelingenstroom, de beperkte opvang in zorginstellingen en het beleid van passend toewijzen) is de druk op de sociale voorraad toegenomen. Binnen de programmering van ruim 8.185 woningen voor de periode 2015 tot en met 2024 beoogt de gemeente 1.640 reguliere sociale huurwoningen toe te voegen. Voor 1 juli 2019 dient de bouw van tenminste 1.000 betaalbare huurwoningen te zijn gestart (motie 1.000).

Daarnaast is er ook aandacht voor doorstroming (juiste doelgroep in juiste woning), de positie van middeninkomens, middeldure, vrije sector huur en particulier opdrachtgeverschap.

Wat hebben we bereikt?

De sociale woning voorraad van de corporaties in de categorieën goedkoop en betaalbaar nam toe met 3.884 woningen tussen 1 januari 2016 en 1 juli 2017. In 2017 kwamen er 118 sociale nieuwbouwwoningen bij. . In de categorie middeldure huur zijn dit 188 nieuwbouwwoningen. Het aantal nieuwe woningen in de categorie goedkoop is laag.

Wat hebben we ervoor gedaan?

De in 2016 vastgestelde woonvisie  is de basis geweest voor de opstelling van een allonge op de prestatieafspraken tussen gemeente en corporaties. Deze afspraak is half 2017 vastgesteld.

Afspraken over de ontwikkeling van de sociale voorraad en betaalbaarheid en beschikbaarheid zijn onderdeel van de afspraken in de overeenkomst. Het inzetten van het streefhuurbeleid had effect en er kwamen meer goedkope en betaalbare woningen vrij uit de sociale voorraad . In 2017 is ook het woonlastenfonds ingezet.

Voor nieuwbouw werken we actief samen met private en maatschappelijke partners en corporaties. Voor private ontwikkelingslocaties maakt de gemeente afspraken over sociale woningbouw. Ook met partners op het gebied van woon-zorg  willen we  samenwerken.

Op een aantal plaatsen is speciaal ingezet op de middeldure huur.

Wat was de uitdaging?

Goedkope scheefheid

(Huishoudens met een midden- of hoger inkomen in een sociale huurwoning)

Bron indicator:

WoON2015/Rigo woonlastenonderzoek

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Goedkope scheefheid

18,0

0

Zie opmerking

0

Verlaging ten opzichte van 2015

Opmerking: Het WoON vindt eens per drie jaar plaats (volgende vindt plaats in 2018).

Woonquote huur

(Aandeel van het inkomen voor totale woonlasten huurwoningen)

Bron indicator:

WoON2015/Rigo woonlastenonderzoek

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Woonquote huur

36,0

0

0

Niet hoger dan 2015

Opmerking: Het WoON vindt eens per drie jaar plaats (volgende vindt plaats in 2018).

 

Zoektijd woningzoekenden

(Zoektijd reguliere woningzoekenden in jaren)

Bron indicator:

Monitor sociale voorraad

Meeteenheid:

Tijdsduur in jaren

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Zoektijd woningzoekenden

1,0

1,1

1,4

Niet hoger dan 2015

Zowel de inschrijftijd als de zoektijd zijn toegenomen. Een verklaring hiervoor is de toenemende druk op de huurwoningmarkt.

Totaal aantal zelfstandige huurwoningen

(Totaal aantal zelfstandige sociale huurwoningen corporaties)

Bron indicator:

Monitor Sociale voorraad

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Totaal aantal zelfstandige huurwoningen

22.199,0

21.743,0

Minimaal 21.500

21.800,0

Minimaal 21.500

Op basis van streefhuurbeleid is de sociale voorraad van de corporaties (WonenBreburg, Alwel en Laurentius), met name de huursegmenten goedkoop en betaalbaar toegenomen met 3884 woningen. In 2017 zijn 118 nieuwbouwwoningen aan het sociale huursegment toegevoegd. In de categorie middeldure huur zijn 118 nieuwbouwwoningen gerealiseerd. Het aandeel nieuwe woningen in de categorie goedkope koop is laag.

 

 

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Structuurvisie Breda 2030
Nota Grondbeleid 2014

Gerelateerde producten

Risico's

Niet van toepassing.

Verdeling beschikbare ruimte

Wat wilden we bereiken?

De Structuurvisie Breda 2030 geeft ons het kader waarbinnen we de verdeling van de ruimte vormgeven. We sturen op een bestemming van de ruimte die aansluit bij het gebruik en de behoefte. Daarmee dragen we bij aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en instellingen en een aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen en te recreëren.

We zijn een sterke centrumstad, met een bovenregionale economische aantrekkingskracht. Een belangrijk uitgangspunt blijft een duurzame samenhang tussen het stad en buitengebied.

Wat wilden we hiervoor doen?

We geven ruimte voor nieuwe initiatieven en innoveren de planologische procedures in de geest van de nieuwe Omgevingswet. We bereiden de invoering van de Omgevingswet voor zodat de organisatie en regelgeving hierop is aangepast bij het ingaan van de wet halverwege 2019. Deze doorontwikkeling maken we door met omliggende gemeenten om zo te komen tot een gezamenlijke Omgevingsvisie.

We verbinden partijen om ontwikkelingen mogelijk te maken. Hierbij maken we gebruik van initiatieven zoals het Stadslab en PakhuisB.

We beschermen de cultuurhistorische- en landschappelijke waarden van het buitengebied in de ruimtelijke plannen.

In de Structuurvisie Breda 2030 is een uitvoeringsperspectief opgenomen waarin is vastgelegd hoe, wanneer en waarmee Breda haar ambities wil realiseren. Dit uitvoeringsperspectief wordt aan de hand van de actuele ontwikkelingen aangepast. In de begrotingscyclus wordt over de voortgang van het uitvoeringsperspectief gerapporteerd.

Wat hebben we bereikt?

De Structuurvisie Breda 2030 was ook in 2017 het kader voor ruimtelijke ontwikkeling. Omdat de economie aantrok ontwikkelden we versneld een aantal locaties . Zo speelden we in op de toenemende vraag naar ruimte en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.

Dit draagt bij aan een stevige positie als centrumstad. De verkiezing tot Beste Binnenstad 2017 is hiervan een mooi en tastbaar voorbeeld.

Met de beoordeling van verschillende plannen, inititateven  en de gevoerde procedures versterkten we de samenhang tussen stad en buitengebied. De plannen voor het Markdal zijn een mooi voorbeeld, maar nog niet klaar. Ook in 2018 werken we verder aan het Verhaal van Breda als ‘stad in een park’.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Met de experimenten van de Omgevingswet gaven we ruimte aan initiatieven, bijvoorbeeld Markdal. De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 2021. Dat geeft ons meer tijd en ruimte voor voorbereiding.

We zijn begonnen met het vormgeven van nieuwe instrumenten:  

• Een bouwstenen notitie voor veel nieuwe beleidsdomeinen als 1e stap voor de Omgevingsvisie.

• Bestemmingsplannen met een brede reikwijdte, elk met een eigen accent als opmaat naar één Omgevingsplan.

In lopende projecten in de leefomgeving gebruiken we andere vormen van participatie om de effecten te ervaren.

Alle afdelingen op het gebied de fysieke leefomgeving bouwen samen aan een betere ketensamenwerking. Zo geven we binnen en buiten de organisatie vorm aan ‘Breda brengt het samen’.

PakhuisB en Stadslab zijn initiateven gestart, bijvoorbeeld de Inspiratiedag bij de herontwikkeling van Amphia Langendijk.

We werkten mee aan de kwaliteitsverbetering van nieuwe plannen in het buitengebied. Zo beschermen we de cultuurhistorische en landschappelijke waarden.

De basis voor stadsontwikkeling was ook het afgelopen jaar de Structuurvisie Breda 2030. Als gevolg van de flink aantrekkende economie is een aantal locaties versneld ontwikkeld. Bijvoorbeeld het Havenkwartier en bij Gasthuisvelden het voormalige belastingkantoor, de rechtbank en de Seeligkazerne.

Eind 2017 begonnen we met de Bouwstenennotitie. Dit is de opmaat voor doorontwikkeling van de Structuurvisie naar een nieuwe omgevingsvisie.

Om de gebiedsontwikkelingen te stimuleren en projecten te begeleiden is veel ingezet. De zorg voor een goede kwaliteit van de ontwikkeling van de stad vraagt om inzet die niet altijd kostendekkend is.

Wat was de uitdaging?

Actualiteit uitvoeringsprogramma

Bron indicator:

Meeteenheid:

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Actualiteit uitvoeringsprogramma

0

0

0

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Structuurvisie 2030Kaderstellend
Nota Grondbeleid 2014Kaderstellend

Gerelateerde producten

Risico's

Meer en meer ontwikkelen gebieden met voorheen een economische functie naar wonen of meer gemengde functies. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor de Omgevingsvisie.

Grote woonprojecten in de stad

Wat wilden we bereiken?

De groei van huishoudens in Breda ligt de komende tien jaar ver boven het landelijk gemiddelde van 7%. Breda heeft een (extra) bouwopgave om deze groei van huishoudens mogelijk te maken en om tekorten weg te werken. De nieuwbouw dient bij te dragen aan het wegwerken van de tekorten binnen de bestaande voorraad. Naast nieuwbouw is daarbij ook de transformatie van bestaand leegstaand vastgoed van betekenis.

We maken de bestaande grote projecten zoals Teteringen af en daarnaast richten we ons op vraaggerichte ontwikkelingen die kwaliteit toevoegen aan het bestaande woningaanbod.

De focus van nieuwe ontwikkelingen ligt bij de compacte stad, zoals vastgelegd in de Structuurvisie Breda 2030.

Wat wilden we hiervoor doen?

De ambitie om voldoende betaalbare woningen beschikbaar te hebben voor huishoudens met een laag inkomen verdient de komende jaren extra aandacht. De komende jaren dient netto 20% van de uitbreidingsopgave te worden gebouwd in de sociale sector. Ook voor huishoudens met een middeninkomen  wil de gemeente voldoende middel dure woningen realiseren (huurprijs vanaf € 711,-). De nieuwbouw zal vooral bestaan uit het toevoegen van grondgebonden koopwoningen en uit appartementen in zowel het koop- als huursegment.

De nieuwbouw dient bij te dragen aan het versterken van het karakter van buurten en wijken in Breda, met daarin een compleet aanbod en variëteit van gewilde woonmilieus.

We voeren vastgestelde gemeentelijke grondexploitaties uit. Het merendeel van de toevoeging van woningen is geconcentreerd in de grondexploitaties van Teteringen.

Met initiatieven waarover we een positief principebesluit hebben genomen, nemen we vervolgstappen om tot realisatie te komen.

Realiseren van ruim 8.100 woningen in 10 jaar tijd (2015-2024), die kwaliteit toevoegen aan de stad en die aansluiten op de huidige en toekomstige woningvraag en daarmee aanvullend zijn op de bestaande voorraad.

Wat hebben we bereikt?

Op basis van regionale afspraken is de Bredase woningbouwprogrammering tot stand gekomen, met accenten voor sociale en middeldure woningbouw. In de afspraken met de corporaties is deze koers aangehouden. Zo werken we naar een woningmarkt die inspeelt op de bevolkingsontwikkelingen en kwalitatief in balans is.

Wat hebben we ervoor gedaan?

De woningbouwproductie kwam in 2017 goed op gang. Met de corporaties maakten we afspraken voor 1.300 nieuwbouwwoningen in het sociale segment, vooral betaalbaar en goedkoop. Ook die productie is op gang gekomen. Met 1.329 woningen waarvan 570 in de categorie sociale huur (inclusief ruim 400 studentenwoningen) is de doelstelling qua aantal gehaald. Nog niet alle doelgroepen worden even goed bediend. In 2017 stelden we gebiedsprofielen op voor de verdeling over de verschillende wijken en buurten.

Wat was de uitdaging?

Opleveringen woningen

(Gerealiseerde woningbouw)

Bron indicator:

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Opleveringen woningen

620,0

609,0

812

1.210,0

850

In 2017 zijn er 1.329 woningen gebouwd en 119 woningen gesloopt. Hierdoor is er een aantal van 1.210 woningen toegevoegd aan de woningvoorraad.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Structuurvisie 2030Kaderstellend

Gerelateerde producten

Risico's

Zie paragraaf grondbeleid.

Bereikbaar Breda

Wat wilden we bereiken?

Breda is een toegankelijke, gastvrije en goed bereikbare stad, duurzaam en veilig. Speciale aandacht hierbij voor de economische toplocaties als de Binnenstad, Via Breda, en de bedrijventerreinen zoals opgenomen in de structuurvisie 2030 (mobiliteitsaanpak Breda) en  zoals ook bestuurlijk vastgesteld in Brabantstad.

Wat wilden we hiervoor doen?

Samen met partijen in Breda en de regio wordt invulling gegeven aan de visie Mobiliteitsaanpak Breda, zoals het toekomstbestendig maken van de noordelijke rondweg en de aanpak van enkele knooppunten op de zuidelijke as. We maken ons politiek sterk voor de verbreding van de A27 (KP Hooipolder (volledig ongelijkvloers in de toekomst)  – KP St. Annabosch) en de A58 (Breda – Tilburg en de aanpak van het wegvak Galder – St. Annabosch). Voor treinverbindingen ligt het accent op de internationale trein naar Antwerpen en Brussel die nog steeds niet operationeel is. Daarnaast werken we in Brabants verband aan de realisering van de internationale treinverbinding naar Düsseldorf  en als toekomstperspectief “ een rechtstreekse OV verbinding Breda-Utrecht”.

We ronden het meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit (MUP) 2015-2018 af welke gericht is op beter auto- en vrachtverkeer op de stedelijke assen en de aanpak voor de fiets. We maken een begin met toekomstbestendig openbaar vervoer en pakken de verkeersonveilige plekken aan. Niet alleen de black spots komen aan de orde maar ook “grey –spots” en doelgroep gerichte gedragsacties o.a. bij scholen en in woonwijken.  Daarnaast stellen we een vervolg MUP 2019-2022 op.  

Door het realiseren van de projecten uit het Meerjaren uitvoeringsprogramma Mobiliteit vinden we aansluiting bij de mobiliteitsambities uit de Structuurvisie 2030

Wat hebben we bereikt?

Het verkeerssysteem blijft werken maar staat steeds meer onder druk. Met slimme maatregelen (dynamisch verkeersmanagement, kleinschalige maatregelen voor doorstroming) proberen we om de maximale capaciteit uit de bestaande infrastructuur te halen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

De projecten op de hoofdstructuur in het uitvoeringsprogramma mobiliteit zijn uitgevoerd. Verbetering fietsvoorzieningen St. Ignatiusstraat is in voorbereiding, de uitvoering is uitgesteld.

Het Tracébesluit voor de verbreding van de A27 is uitgesteld vanwege het besluit om 3 bruggen over de rivierkruisingen volledig te vervangen. Hierdoor lopen ook de werkzaamheden langer door (2027-2029). Bestuurlijk is aangedrongen op het naar voren halen van de planning voor de aanpak van knooppunt Hooipolder. De Marktverkenning A58 Breda-Tilburg leidde tot de afspraak in het Bestuurlijk Overleg Mirt om dit tracédeel te verbreden naar 2 x 3 rijstroken (binnen de bestaande gebruiksruimte). We hebben medewerking verleend aan de voorbereiding van het Ontwerp Tracébesluit voor de A58 Galder-St. Annabosch.

Langs verschillende lijnen is druk uitgeoefend om de IC Brussel eind 2017 via Breda te kunnen laten rijden. De softwareproblemen zijn opgelost. Nu moeten alleen nog procesmatige afspraken worden gemaakt. Op 9 april 2018 gaat de IC naar Brussel rijden. In Duitsland zijn vorderingen gemaakt voor de spoorverdubbeling tussen Venlo en Düsseldorf. De treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf is opgenomen in het nieuwe regeerakkoord.  

De uitwerking van de mobiliteitsaanpak Breda (MAB) is vertaald naar het meerjarenuitvoerings programma mobiliteit (MUP). In 2017 hebben we projecten uitgevoerd voor fiets, OV, auto,  et cetera.

Wat was de uitdaging?

Duurzaam vervoer

(Aandeel verplaatsingen te voet, met de fiets en het OV (Modal split))

Bron indicator:

Omnibus enquête

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Duurzaam vervoer

58,0

60,0

Doel is een stijgende lijn *

61,0

Doel is een stijgende lijn *

Het aandeel verplaatsingen te voet, met de fiets en het OV (Modal split) is (heel) licht gestegen.

Verkeersveiligheid

(Rapportcijfer door Bredanaars van verkeersveiligheid eigen buurt)

Bron indicator:

GBM

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Verkeersveiligheid

6,1

0

6,5

5,7

De Bredanaar is iets minder tevreden over de verkeersveiligheid in eigen buurt.

 

Bereikbare binnenstad

(Tevredenheid over bereikbaarheid binnenstad door Bredanaars)

Bron indicator:

Omnibus enquête

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Bereikbare binnenstad

65,0

71,0

67%

72,0

68%

Het aantal Bredanaars dat tevreden is over de bereikbaarheid van de binnenstad is stijgende.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Structuurvisie Breda 2030
Parkeerverordening 2013

Gerelateerde producten

Risico's

Niet van toepassing.

Breda is een duurzame en bestendige stad

Wat wilden we bereiken?

Breda gaat voor de circulaire economie bedoeld om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren. Breda is in 2044 CO2 neutraal en in 2050 klimaatbestendig.

In 2020 is de CO2 emissie in Breda met 45% teruggebracht ten opzichte van het peiljaar 2006.

Wat wilden we hiervoor doen?

We geven uitvoering aan de Duurzaamheidsvisie Breda 2030 en voeren samen met partijen in Breda en de regio projecten uit.

Wat hebben we bereikt?

Van Afval Naar Grondstof (VANG) is ingevoerd met doorloop tot half 2018. Met meer dienstverlening op waardevolle grondstoffen (papier en karton, groente-, fruit- en tuinafval, plastic en lege drinkpakken) en zelf weg brengen van restafval stimuleren we het gedrag om afval te scheiden. De hoeveelheid huishoudelijk restafval daalt.  Gescheiden ingezamelde grondstoffen blijven in de kringloop  voor hergebruik.

In 2015 was de CO2 uitstoot ruim 2% hoger dan in 2014. Er is nog geen dalende lijn. 2015 is het meest recente jaar waarvan CO2 data beschikbaar; geleverd door Rijkswaterstaat.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Veel initiatieven en projecten zijn gestart, lopen nog of zijn afgerond:  

- Wind A16, Greendeal (sociale participatie) Wind A16 is ondertekend door alle partijen. MER vond plaats en er is een voorkeur voor een aalternatief vastgesteld. Begin 2018 start het provinciaal inpassingsplan; oplevering eind 2020.

- Op de Nieuwe Veste zijn 9.000 zonnepanelen geplaatst.

- We sloten een samenwerkingsovereenkomst met 17 partijen voor een duurzaam warmtenet (Amercentrale). In 2017 wordt ± 50% van de elektriciteit opgewekt met biomassa.

Wat was de uitdaging?

Fijnstof

(Aantal dagen per jaar dat concentratie PM10 meer is dan 50 µg/m3.)

Bron indicator:

RIVM meetstation Breda

Meeteenheid:

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Fijnstof

12,0

6,0

12

11,0

12

Het aantal dagen fijnstof overschrijding in Breda ligt ruim onder de wettelijke norm.  

Restafval

(Maximaal aantal kilo restafval per inwoner per jaar)

Bron indicator:

waarstaatjegemeente.nl

Meeteenheid:

KG

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Restafval

179,0

187,0

150

155,0

142

De streefwaarde is bijna gehaald.

Energie en klimaat

(Klimaatneutraal in 2044, uitstoot CO2 in kiloton per jaar)

Bron indicator:

CO2 monitor Milieu en Mobiliteit

Meeteenheid:

Kton

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Energie en klimaat

886,0

855,0

831

0

801

Vanaf 2010 wordt een licht dalende CO2 trendlijn  gemeten. De (lichte) achterstand ten opzichte van de doelen met betrekking tot de CO2-reductie is punt van aandacht. De CO2-cijfers ijlen altijd 2 jaar na! Pas in 2019 hebben we de CO data van 2017 beschikbaar.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Structuurvisie Breda 2030
Duurzaamheidsvisie Breda 2030
Klimaatnota (steek positieve energie in het klimaat) 2008
Bodem masterplan Breda 2030

Gerelateerde producten

Risico's

Niet van toepassing.

De kosten van dit programma

(bedragen x € 1.000)

ThemaPrimitieve begroting 2017Begroting 2017 na wijzigingRekening 2017Saldo 2017
Lasten
Wonen in Breda6401.2161.744-528
Verdeling beschikbare ruimte2.8233.5214.296-775
Grote woonprojecten in de stad34.08034.25234.134118
Bereikbaar Breda15.35515.81615.254563
Breda is een duurzame en bestendige stad5.3015.4113.6511.760
Totaal lasten58.19860.21759.0791.138
Baten
Wonen in Breda396813-55
Verdeling beschikbare ruimte635635593-42
Grote woonprojecten in de stad28.13228.15641.66513.509
Bereikbaar Breda14.67614.60614.830223
Breda is een duurzame en bestendige stad1.7142.0721.132-940
Totaal baten45.19645.53858.23312.695
Mutaties in reserves
Stortingen5821.092788304
Onttrekkingen9071.197147-1.050
Totaal reserves-325-105641-746
Totaal ten laste van de algemene middelen12.67714.5741.48713.087

Toelichting exploitatie / mutaties (op hoofdlijnen)

Het resultaat van het programma Duurzaam wonen in Breda bedraagt € 13,087 miljoen voordelig.

Het thema ‘Wonen in Breda’ laat een nadelig resultaat zien van € 0,582 miljoen.
Een gedeelte van de ambtelijke ureninzet met betrekking tot het thema ‘Wonen’ is niet gedekt. Dit veroorzaakt een tekort van circa € 0,420 miljoen. De extra ambtelijke inzet is vooral nodig als gevolg van de drukte rondom de huisvesting van statushouders, de extra aandacht voor de sociale woningopgaven en de specifieke woon-zorg opgave.
Het thema ‘Verdeling beschikbare ruimte’ laat een nadelig resultaat zien van € 0,817 miljoen.
Binnen het product Stedelijk planning en programmering is een nadelig resultaat van € 0,618 miljoen. Belangrijkste oorzaken hiervoor zijn de kosten voor werkzaamheden binnen anterieure overeenkomsten, die voor een deel niet op derden kunnen worden verhaald. Anterieure overeenkomsten worden in het kader van faciliterend grondbeleid gesloten met derden (ontwikkelaars en bouwers), die ruimtelijke plannen ontwikkelen en uitvoeren binnen de gemeentelijke grenzen. Deze kosten worden zoveel mogelijk verhaald op de ontwikkelaars, maar voor een deel van de kosten is dit niet mogelijk. Daarnaast is het mislopen van de subsidie Heilig Hart Kerk van € 0,411 verantwoord. De restauratie van de Heilig Hartkerk is gekoppeld aan een woningbouwontwikkeling naast de kerk. Het bestemmingsplan dat deze totale ontwikkeling mogelijk moet maken is in procedure en loopt bij de Raad van State. Ten behoeve van de restauratie van de kerk heeft de provincie subsidie beschikbaar gesteld welke via de gemeente aan WoonZorg Nederland is betaald. WoonZorg Nederland heeft de subsidie inmiddels besteed aan de restauratie van de kerktoren. De gemeente heeft in 2017 echter een deel (€411.000) van de subsidie niet zeker weten te stellen bij de Provincie omdat de verantwoording voor dit deel van de subsidie niet tijdig kon worden ingediend. Ondanks pogingen daartoe blijkt het niet mogelijk deze specifieke subsidie bij de Provincie alsnog te verkrijgen.
Het thema ‘Grote woonprojecten in de stad’ laat een voordelig resultaat zien van € 13,627 miljoen.
Er is een voordelig resultaat ontstaan als gevolg van tussentijdse winstnemingen voor een bedrag van € 12,100 miljoen, verantwoord voor Waterdonken, Hoge Gouw, Haenen-Zuid, Nieuw Wolfslaar, Roosberg en de verzamelde woningbouw. Tevens is een bedrag van € 1,400 miljoen gestort in de in de Voorziening negatieve planresultaten. Totaal voordelig resultaat € 13,5 miljoen. Daarnaast is panden en gronden het resultaat € 0,4 miljoen positief. Dit wordt veroorzaakt door meer verkopen (€ 4,3 miljoen positief) en de afwaarderingen van € 3,6 miljoen negatief. Verder is er een nadelig resultaat op de kapitaallasten en op de exploitatie van panden en gronden van samen € 0,3 miljoen.
Het thema ‘Bereikbaar Breda’ kent een voordelig resultaat van € 0,786 miljoen.
Het resultaat binnen het product Mobiliteit, ad € 0,160 miljoen voordelig, wordt onder andere veroorzaakt als gevolg van lagere kapitaallasten van € 0,406 miljoen dan begroot. Een aantal projecten zijn in  planning doorgeschoven en worden pas in 2018 uitgevoerd waaronder de verschillende projecten van Beter Benutten en de reconstructie Markendaalseweg, De voorbereidingen/planvorming heeft wel in 2017 al plaatsgevonden. Voor diverse personele lasten zijn meer kosten gemaakt voor een bedrag van € 0,277 miljoen.
Het resultaat binnen het product Parkeren is € 0,626 miljoen positief.
Dit resultaat ontstaat uit een aantal onderdelen. Een opvallende stijging is te zien in de inkomsten uit naheffingen van € 0,145 miljoen. Sinds mei 2017 verzorgt het Parkeerbedrijf zelf weer de fiscale handhaving op straat. Deze ontwikkeling laat zien dat het uitvoeren van gerichte controles effect heeft. In 2018 zal deze ontwikkeling zich doorzetten, waarbij uitgegaan wordt van een toename van de betaalbereidheid en daarmee geen toename van het aantal naheffingen. Anderzijds zorgt de aantrekkende economie voor een toename van zowel het aantal parkeerders (straat en garages) en daarmee voor stijgende inkomsten € 0,130 miljoen. Dit is in lijn met de stijging van aantal en inkomsten die ook zichtbaar zijn bij de B5 gemeenten vanaf de tweede helft van 2017. Bij de inloopstraten, met bijhorende eerste kwartier gratis, is naast bovengenoemde stijging geen extra stijging waarneembaar. Ook is er een toename van zowel vergunningen (straat) als uitrijkaarten voor bedrijven en evenementen (garages) zichtbaar met een positief resultaat van € 0,157 miljoen.
Het resultaat op fietshandhaving is met € 0,053 miljoen ook positief. Een steeds groter deel van de mensen komt hun fiets weer ophalen bij het depot met een positief resultaat van € 0,053 miljoen. Daarnaast het positieve saldo dat samenhangt met de meerjarenafspraak met de NS over de exploitatie van de fietsenstallingen op het NS-station van € 0,174 miljoen. Tenslotte heeft NS-fiets in de exploitatie van de fietsenstallingen een flinke efficiëntieslag gemaakt waarmee de kosten samenhangend met de meerjarenafspraken lager uitvallen dan begroot. 

Het thema ‘Breda is een duurzame en bestendige stad’ sluit met een voordelig resultaat van € 0,820 miljoen.
Binnen het product Milieubeheer is een positief resultaat van € 0,328 miljoen. De oorzaak ligt voornamelijk in het niet opstarten van revolverende projecten (project dat wordt verstrekt, afgelost en opnieuw wordt versterkt).
Het product Groen & Water heeft een positief resultaat van € 0,600 miljoen. Dit komt onder andere door lagere kapitaallasten van € 0,584 miljoen. Een aantal projecten is pas gedeeltelijk uitgevoerd in 2017 en of in planning uitvoering doorgeschoven naar 2018 (bijvoorbeeld dal Aa of Weerijs en Strikberg). Voor projecten is totaal € 0,748 miljoen begroot voor de uitgaven en inkomsten. Hiervan is maar € 0,26 miljoen gerealiseerd. Dit betekent een onderschrijding van op de uitgaven van € 0,721 en op de inkomsten van € 0,748 miljoen. Voor het grootste deel is deze onderschrijding te wijten aan de vooraf ontvangen subsidie van de provincie Noord-Brabant voor Landstad de Baronie. In de loop van 2018 worden hiervoor projecten uitgevoerd.
Het resultaat bij de reserves € 0,745 miljoen negatief wordt voornamelijk veroorzaakt bij de reserve Klimaat. Dat resultaat is € 0,509 negatief. Oorzaak is het niet opstarten van revolverende projecten/subsidie.

Mutaties in reserves

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

Reserves programma 3

1-1-2017

31-12-2017

Parkeerbedrijf reserve

702

520

1.222

Parkeerfonds

545

0

545

Groenfonds Buitengebied

676

-676

0

Bodemfonds

1.880

528

2.407

Klimaatfonds

506

113

619

Totaal

4.308

485

4.793

Toelichting Reserve Klimaatfonds
Opbrengsten uit klimaatprojecten worden in deze reserve gestort waaruit de komende jaren weer nieuwe projecten gefinancierd kunnen worden.
Investeringen uit deze reserve die zich op termijn terug verdienen, worden teruggestort. Daardoor heeft de reserve Klimaatfonds deels een revolverend (project dat wordt verstrekt, afgelost en opnieuw wordt versterkt) karakter.
Het Klimaatfonds wordt gevoed met opbrengsten uit het project windturbines Hazeldonk. Hieruit heeft de gemeente Breda een bijdrage van € 0,251 miljoen in 2017 ontvangen (waarvan € 0,044 miljoen voor afdracht aan de afdeling vastgoedontwikkeling, waardoor € 0,207 miljoen resteert voor de reserve klimaatfonds). 
Toelichting Reserve Bodemfonds
Door het Rijk beschikbaar gestelde gelden voor bodemsanering worden in één reserve gebracht.
Breda ontvangt 1 bodemgeldstroom: Wet bodembescherming(DU). Deze wordt via het gemeentefonds beschikbaar gesteld. In 2017 is per saldo € 0,528 miljoen toegevoegd aan de reserve Bodem.
In 2017 waren géén kostbare actieve beheers-/saneringsmaatregelen noodzakelijk. Andere instrumenten zoals onderzoek en bemiddeling waren voor de beheersing van de humane risico’s toereikend.
In Breda is een groot aantal saneringen al voltooid. Het aantal spoedlocaties is verminderd tot ongeveer een dozijn. Locaties met humane risico’s zijn er niet meer, wel locaties waar verspreiding een risico vormt. In veel gevallen heeft gericht onderzoek kunnen aantonen dat een (spoed)sanering niet noodzakelijk is. We blijven dan het grondwater monitoren om de vinger aan de pols houden. Dat blijft in de toekomst geld kosten maar veel minder dan een sanering. Minstens voor de duur van de convenantsperiode (tot 31.12.2020) houden we bodemsaneringsgeld in reserve. Maar ook daarna voor situaties waarin, onverwacht of vanwege ruimtelijke ontwikkelingen, een sanering noodzakelijk wordt. Saneringskosten zijn vaak fors: van tonnen (bijv. Doornboslaan, Chr. Huijgensstraat, Molenkwartier, Klavers-Jansen) tot ruim een miljoen (bijv. Haagweg, Kop Kievitsloop, Gasfabriek) of meer. De sanering van tuinen bij 72 woningen aan de Hoornwerkstraat in 2001 kostte 6,5 miljoen.
Toelichting Reserve Groenfonds
De reserve Groenfonds is opgeheven.
Toelichting Parkeerbedrijf reserve
De reserve heeft tot doel op basis van een meerjarenplanning tegenvallers te kunnen opvangen om zodoende de tarieven op een gelijk niveau te kunnen houden. De mutatie in 2017 in de reserve heeft betrekking op de toevoeging van het resultaat 2016.
Toelichting reserve Parkeerfonds
Het doel van het parkeerfonds is om middelen te verkrijgen door bijdragen van initiatiefnemers, waarmee parkeervoorzieningen of andere maatregelen op het gebied van parkeren kunnen worden gecreëerd, daar waar particulieren en bedrijven dat zelf niet kunnen en waarmee de gewenste kwaliteit van het stedelijke parkeerklimaat gegarandeerd blijft. Kort gezegd wordt met behulp van de gelden in een parkeerfonds “gespaard” voor parkeervoorzieningen. In 2017 zijn er geen middelen ontrokken aan dit fonds.

Mutaties in voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

Voorziening programma 3

1-1-2017

31-12-2017

Vrz Parkeergarage de Prins

289

17

305

Vrz Parkeergarage Concordia

72

-61

11

Vrz Parkeergarage Barones

1.103

237

1.339

Vrz Parkeergarage Chassé

509

23

532

Vrz Parkeergarage Turfschip

348

46

395

Vrz Fietsenstalling Oude Vest

18

3

20

Vrz Fietsenstalling Nieuwstraat

49

4

53

Vrz planmatig onderhoud VO

2.996

339

3.335

Vrz verkeersregelinstallaties (VRI's)

627

440

1.067

Vrz verlieslatende contracten

4.796

0

4.796

Totaal

10.807

1.047

11.854

Voorziening verkeersregelinstallatie (VRI's):
Met ingang van 2016 is voor de reguliere onderhoudsactiviteiten voor het in stand houden van de verkeersregelinstallaties een voorziening kapitaalgoederen gevormd. Jaarlijks wordt € 900.000 gedoteerd vanuit de exploitatie, de werkelijk kosten worden onttrokken uit de voorziening

Investeringen

(bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Beschikbare investeringen 2017

Werkelijke uitgaven
 tm 2017

Vrijval    2017

Nog beschikbaar eind 2017

Wat is meer/-minder nodig voor ctc

Verwachte uitgaven
2018

Verwachte uitgaven
2019

Verwachte uitgaven
2020 ev

3. Duurzaam wonen in Breda

Mobiliteit

16.841

7.553

1.878

7.411

2.239

2.970

3.440

1.000

Parkeren

633

814

-332

150

0

150

0

0

Milieubeheer

156

25

0

131

0

71

60

0

Natuur- en milieueducatie

97

36

0

61

0

61

0

0

Grondexploitatie ten behoeve van de woningbouw

3.278

1.266

0

2.012

0

2.012

0

0

Stedelijke planning en programmering

4.886

1.290

0

3.596

0

3.596

0

0

Wonen

2.547

2.400

0

148

0

148

0

0

Totaal

28.439

13.384

1.546

13.509

2.239

9.008

3.500

1.000

Mobiliteit: uitvoeringsprogramma 2017
Een deel van de maatregelen die opgenomen zijn in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2014-2018 zijn begin 2015 ingebracht onder het programma Beter Benutten. In dit programma werken Rijk, regio en bedrijfsleven samen om de bereikbaarheid in de drukste regio's te verbeteren. Onder de naam Corridor-Zuid gaat het hierbij voor Breda om een samenhangend pakket van maatregelen waarmee de singelring kan worden ontlast, de binnenstad beter bereikbaar wordt en Breda laat zien dat ze meer is dan een autostad. Vanuit het programma Beter Benutten is inmiddels door het Rijk een bijdrage toegezegd van € 2,2 miljoen, deze bijdragen zijn nu in het investeringsplan opgenomen.

SV:Groen en water

Betreft diverse projecten inzake gebiedsontwikkelingen

AAN DIT PROGRAMMA GERELATEERDE VERBONDEN PARTIJEN