Resultaat in relatie tot prognoses

In de Tweede Bestuursrapportage 2017 is een prognose opgenomen van het te verwachten jaarrekeningresultaat. Het resultaat was op dat moment ingeschat op een gering positief resultaat, wat na een nog te verwerken reservecorrectie uiteindelijk zou uitmonden in een voordelig resultaat van € 4,5 miljoen voordelig.
Per programma staan hieronder de belangrijkste verklaringen van de verschillen tussen de 2e berap-verwachting en de werkelijke realisatie.

Programma 1 Vitaal en Sociaal Breda

Prognose 2e Berap 2017: € 5,3 miljoen nadelig, realisatie Jaarstukken 2017: € 4,3 miljoen nadelig
Een bedrag van ongeveer € 0,80 miljoen negatief heeft betrekking op een flinke stijging van de uitgaven binnen het product Jeugdhulp maatwerkondersteuning en dan met name de ambulante Jeugdzorg. Dit past in het landelijke beeld. Het blijft lastig om de financiële impact hiervan goed te voorspellen.

Het resultaat bij het product  Beschermd wonen is aanzienlijk nadeliger bij de jaarrekening. Dit is voor het grootste deel te verklaren door een verkeerde inschatting van het in de begroting opgenomen bedrag waardoor er een afwijking van € 1 miljoen is.
Daarnaast is het zo dat door de zorgaanbieders in latere periode nog bedragen worden gedeclareerd over vroegere periodes, waardoor er een afwijking ontstaat ten opzichte van de eerdere extrapolatie. Ook is er een hoger bedrag aan PGB betaald.
In de tweede helft van 2017 is relatief meer gedeclareerd door de budgethouders dan in de eerste helft van 2017.
De stand van de voorziening dubieuze debiteuren Sociale zaken blijkt voor een bedrag van ongeveer € 2,6 miljoen te voorzichtig cq. te hoog te zijn ingeschat. De voorziening is met dit bedrag verlaagd en dit geeft een voordelig resultaat.  

Programma 2 Ondernemend Breda

Prognose 2e Berap 2017: € 0,88 miljoen voordelig, realisatie Jaarstukken 2017: € 0,8 miljoen voordelig

Thema Stimuleren economische ontwikkeling in Breda

Bij de 2e Berap 2017 was een voordelig verwacht van € 0,6 miljoen. In werkelijkheid is de realisatie  € 0,16 miljoen nadelig.

  • Het product Economische Zaken sluit € 0,15 miljoen voordeliger af, voornamelijk omdat de nieuwe Citymarketing Organisatie Breda vanaf 2018 met structurele middelen wordt bekostigd. Aan incidentele toeristenbelasting valt daardoor € 0,13 miljoen (voordelig) vrij.
  • Op het product Externe Betrekkingen is incidenteel een voordelig resultaat van € 0,1 miljoen te melden. Dit houdt verband met het feit dat de  professionaliseringsslag van de Public-Affairs-functie, met name richting Den Haag, pas in het vierde kwartaal is gerealiseerd. Terwijl de Public-Affairs activiteiten en uitgaven voor een heel jaar waren begroot.
  • Het product Evenementen kent een voordelig resultaat van € 0,15 miljoen aangezien er minder grootschalige evenementen in Breda hebben plaatsgevonden ten opzichte van 2016. Er is mede daardoor ook minder aan leges gecompenseerd.
  • Op het product Grondexploitaties voor Bedrijventerreinen is € 1,2 miljoen aan de voorziening negatieve planresultaten gedoteerd met name voor het schrappen van het hotel op de Kloosterkazerne.

Thema Grote projecten in de stad

Bij de 2e Berap was een resultaat verwacht van € 0,4 miljoen voordelig, waar nu in de jaarstukken een resultaat zichtbaar is van € 1,2 miljoen voordelig.

  • Op het product Via Breda verklaren de lagere lasten voor het programmateam (€ 0,1 miljoen) en kapitaallasten (0,15 miljoen) en de hogere vrijval van de voorziening negatieve planresultaten voor de grondexploitatie Stationskwartier (bijna € 0,5 miljoen) het verschil.

Thema Dynamische stad

Ten opzicht van een bij de 2e Berap opgenomen verwachting van € 0,2 miljoen nadelig is bij de jaarstukken een resultaat zichtbaar van € 0,5 miljoen nadelig.

  • Het product Cultureel Erfgoed sluit € 0,2 miljoen nadeliger dan verwacht. Door de extra bijdrage aan Staatsbosbeheer betreffende de Lage Vuchtpolder (€ 0,1 miljoen) en de extra uitgaven Open Monumentendag en voor beleid en advies (€ 0,1 miljoen).
  • Zoals aangegeven bij de 1e Berap 2017 kent het product Cultuurpresentatie een nadelig resultaat van ruim € 0,2 miljoen aan vakantiegeldverplichtingen door de wijziging van de CAO ten aanzien van het individueel Keuzebudget bij de Nieuwe Veste.
  • Het product Musea sluit met een voordelig resultaat van € 0,17 miljoen. Dit betreft de middelen voor de naar 2018 doorgeschoven activiteiten rondom het Tijdelijk Depot Stedelijk Museum Breda.

Thema Beroepsonderwijs en huisvesting onderwijs
Op dit thema is het werkelijke resultaat € 0,1 miljoen voordelig. Bij de 2e Berap was geen financiële afwijking verwacht. Het product Hoger Beroeps Onderwijs heeft een voordelig resultaat van ruim € 0,1 miljoen omdat pas later in het jaar hiervoor een beleidsmedewerker is aangetrokken vanuit de opgave Onderwijs.

Programma 3 Duurzaam wonen in Breda

Prognose 2e Berap: € 6,85 miljoen voordelig; realisatie Jaarstukken 2017: € 13,1 miljoen voordelig

Thema Wonen in Breda

Ten opzichte van de prognose bij de 2e Berap is het werkelijke resultaat op het product Wonen € 0,232 miljoen nadeliger. Het verschil is voornamelijk toe te schrijven aan de extra ambtelijke inzet die nodig is/was als gevolg van de drukte rondom de huisvesting van statushouders, de extra aandacht voor de sociale woningopgave (inclusief aanscherping afspraken met corporaties) en de specifieke woon-zorg opgave.

Thema Verdeling beschikbare ruimte

Op het product Ruimtelijke ordening is sprake van een nadeel van € 0,26 miljoen ten opzichte van de 2e Berap De hogere inzet van personeel voor de nieuwe Omgevingswet is daarvoor de oorzaak.

Het product Stedelijk planning en programmering laat ten opzichte van de 2e Berap een nadelig verschil zien van € 0,15 miljoen. De hogere ambtelijke inzet op de in voorbereiding zijnde projecten en het accountmanagement is hiervan de oorzaak.

Thema Grote woonprojecten in de stad

De verwachting bij de 2e Berap was € 7,4 miljoen positief.
Door de uitgevoerde herzieningen van de grondexploitaties is het werkelijke resultaat  € 13,5 miljoen positief geworden.
Als gevolg van de uitleg gewijzigde methodiek om te komen tot de winstnemingen is het werkelijke resultaat met € 4 miljoen hoger dan ingeschat bij de 2e bestuursrapportage. De oorzaak ligt voor het grootste deel in een hogere winstneming dan ingeschat, het betreft hier een schattingswijziging. In het verleden werden de winstnemingen berekend door de gerealiseerde opbrengsten te verminderen met de nog te maken kosten. Voor een uitgebreidere toelichting op de resultaten van de herzieningen wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

Thema Bereikbaar Breda

Voor het product Mobiliteit was bij de 2e Berap geen resultaat verwacht. Per eind 2017 is het resultaat € 0,16 miljoen positief. Dit is een samenspel tussen € 0,462 miljoen voordeel aan de lastenzijde en € 0,302 miljoen  nadeel aan de batenkant.

De lagere lasten  worden voornamelijk veroorzaakt door de lagere kapitaallasten voor een bedrag van €  0,406 miljoen, doordat een aantal projecten niet of gedeeltelijk uitgevoerd zijn. Voorbeelden zijn  de verschillende projecten van Beter Benutten en de reconstructie Markendaalseweg. Voor diverse personeelslasten is voor een bedrag van € 0,276 miljoen meer kosten gemaakt.

Voor het product Parkeren was bij de 2e Berap een negatief resultaat gemeld van € 0,055 miljoen. Dit was gebaseerd op de trend die vanaf 2016 zichtbaar was. Echter, door de aantrekkende economie is vanaf de zomermaanden een forse stijging waarneembaar met het op straat parkeren. Dit is een trend die breder waarneembaar is met betrekking tot het parkeren bij een aantal gemeenten. Hierdoor hebben de inkomsten zich over 2017 positief ontwikkeld en zijn toegenomen met € 0,526 miljoen ten opzichte van de begroting en is er geen sprake van een negatief resultaat maar van een positief resultaat van € 0,626 miljoen.

Thema Breda is een duurzame en bestendige stad

Binnen het product Milieubeheer was bij de 2e Berap een nadelig resultaat gemeld van € 0,053 miljoen. Het jaarrekeningresultaat is € 0,160 miljoen negatief, opgebouwd uit lagere lasten van € 1,026 miljoen en lagere baten van € 1,186 miljoen.
Door hogere personeelslasten zijn voor een bedrag van € 0,251 miljoen meer kosten gemaakt.

Het product Groen & Water is het jaarrekeningresultaat € 0,560 miljoen positief, waar in de 2e Berap op dit product was verwacht geen resultaat te hebben. De lasten blijken € 1,308 miljoen lager te zijn en de baten € 0,748 miljoen lager.
Er zijn lagere kapitaallasten dan begroot voor een  bedrag van € 0,584 miljoen. Daarbij  is de onderschrijding het gevolg van de vooraf ontvangen subsidie van de provincie Noord-Brabant voor Landstad de Baronie. In de loop van 2018 worden hiervoor projecten uitgevoerd.

Programma 4 Basis op orde in Breda

Prognose 2e Berap: € 0,691 miljoen nadelig; realisatie Jaarstukken 2017: € 2,445 miljoen voordelig.

Thema Veilig Breda

Het verwachte resultaat bij de 2e Berap bedroeg € 0,858 miljoen positief. Het werkelijke resultaat komt  € 0,351 negatiever uit op € 0,507 miljoen positief.  Het verwachte resultaat van € 0,2 miljoen op de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) deed zich niet voor. De inzet voor VANG werd uiteindelijk niet doorbelast aan Afvalservice waardoor de opbrengsten € 0,1 miljoen lager waren dan verwacht. Daarnaast waren de uitgaven voor de kwaliteitsimpuls Fraude € 0,08 miljoen lager dan verwacht, en de kosten vanwege de extra inzet van inhuur- en eigen personeel juist € 0,07 miljoen hoger dan in de prognose was verwerkt.

Thema Dienstverlening

Het uiteindelijke voordelige rekeningresultaat van € 0,7 miljoen is € 1,509 miljoen positiever dan de verwachting van € 0,809 miljoen negatief bij de 2e Berap 2017.
BIj het product Administratie en Basisregistratie is er sprake van  een voordelig verschil ten opzichte van de 2e Berap van € 0,075 miljoen. De verwachting dat de proceskosten van de bezwaarschriften BUIG hoger zouden uitvallen dan begroot is niet uitgekomen. Daarnaast zijn de resultaten op de uitvoering van de WOZ en de wet op de Lijkbezorging iets hoger dan verwacht bij de berap.
Het uiteindelijke resultaat van Publiekszaken werd € 1,698 miljoen hoger dan was in de berap verwacht. Belangrijkste oorzaak is ruim  1,8 miljoen aan vacatureruimte. Deze wordt gebruikt  voor inhuur, welke bij de berap niet aan het product was toegerekend. Bij het product Vergunningen is het resultaat € 0,264 miljoen lager dan eerder verwacht. Reden hiervan is een hogere bijdrage aan het dierenasiel (€ 0,094 miljoen) en de lagere dan verwacht inkomsten uit de WABO leges van € 0,064 miljoen. .

Thema Beheer van de openbare ruimte
Het resultaat bij dit thema is ten opzichte van de 2e Berap 2017 € 1,349 miljoen beter.
Op het product Afvalservice is sprake van een nadelig verschil in vergelijking met de 2e Berap. Er is meer uitgeven aan uitzendkrachten (€ 0,1 miljoen). Ook de ingeschatte besparing van € 0,6 miljoen is niet gehaald. De Afvalstoffenheffing leverde netto € 0,150 miljoen meer op dan verwacht bij de 2e Berap.. De kosten voor de inzameling van bedrijfsafval waren € 0,25 miljoen hoger dan verwacht.. Om het tekort op de inzameling van huishoudelijk afval te dekken is een onttrekking van € 1,2 miljoen gedaan uit de beschikbare voorziening, waardoor de totale afwijking uitkomt op € 0,4 miljoen.
Op het product Beheer openbare ruimte - wegen is er een voordelig resultaat op de kapitaallasten van € 0,420 miljoen
Bij het product Riolering is er voor € 0,450 miljoen onttrokken aan de voorziening ter dekking van het negatief resultaat.

Thema Beheer van het gemeentelijk vastgoed
Bij de 2e Berap werd een resultaat verwacht van € 0,921 positief. Het werkelijke jaarresultaat is uitgekomen op € 2,136 miljoen positief. De netto verkoopopbrengsten van de Parade 10-14 zijn hiervan de oorzaak. Bij het opstellen van de 2e Berap 2017 was dit gegeven nog niet bekend.

Thema Open Overheid
Ten opzichte van het bij de 2e Berap verwachte resultaat van € 0,078 miljoen negatief komt het werkelijke resultaat  € 0,587 negatiever uit op € 0,665 miljoen nadelig. Oorzaak is de extra dotatie van € 580.000 aan de voorziening Appa die is verwerkt in verband met de effecten vanuit de gemeenteraadsverkieizngen in 2018.

Programma 5 Organisatie en Financiën  

Prognose 2e Berap: € 2,805 miljoen voordelig; realisatie Jaarstukken 2017: € 3,9 miljoen nadelig.

Thema Een toekomstbestendige organisatie

Binnen de 2e Berap leek de ontwikkeling van de lasten op dit thema zich nog voordeliger te ontwikkelen ten opzichte van de begrotingsraming dan in de praktijk het geval blijkt te zijn. De personeels- en overige bedrijfsvoeringskosten blijken in de praktijk hoger te zijn geworden dan bij de 2e Berap verwacht.

Thema Solide financiën

Bij de 2e Berap was een voordeel van € 1,0 miljoen verwacht. In de praktijk is dit € 2,5 miljoen voordelig geworden.

De belangrijkste oorzaken van dit verschil zijn voordelige effecten als gevolg van de ontvangen Decembercirculaire (€ 0,4 voordelig), een hoger renteresultaat en hogere aan investeringen toegerekende baten, een hogere dividendopbrengst  BNG, en een vrijval van een in het verleden betaalde afkoopsom. Tot slot blijkt een in relatie tot de vennootschapsbelasting gereserveerd bedrag te kunnen vrijvallen. Hier staat een lagere gerealiseerde opbrengst uit onroerend zaakbelasting tegenover dan bij de 2e Berap verwacht. De door de BWB afgegeven halfjaarsverwachting bleek te rooskleurig geweest te zijn. Tevens wordt door de Belastingidenst een bedrag van € 5,2 miljoen nageheven over de jaren 2011-2015. Dit bedrag komt ten laste van dit programma en was bij de prognose nog niet voorzien.