Programma 4De basis op orde in Breda

* (exclusief) reserves
Begroot € 130.814
Realisatie € 140.587
Verschil * € 9.773
Begroot € 69.197
Realisatie € 81.414
Verschil * € 12.218

Onze ambitie in de Begroting 2017

Externe ontwikkelingen in het afgelopen jaar

De effecten van de activiteiten van de georganiseerde criminaliteit zijn steeds duidelijker zichtbaar in onze stad. De intensieve aanpak samen met onze partners maakt duidelijk hoe deze geworteld is in onze samenleving.
Het verstoren van criminele processen leverde resultaat op, maar vraagt de komende jaren nog veel inzet.
Cruciaal in de aanpak zijn het volgen van trends en ontwikkelingen en een stevige informatiepositie krijgen. De investering in het Veiligheid Informatie Knooppunt laat de eerste resultaten zien. Ook investeren we in meer bestuurlijke en maatschappelijke weerbaarheid.
Een steeds groter onderdeel van dit speelveld zijn het gebruik van cybercrime (= criminaliteit en internet) en nieuwe technologieën. Het verhogen van de kennis en de rol van gemeente en ketenpartners was onderwerp van onderzoek.

Uitstel van de Omgevingswet en de onduidelijkheid over Private Kwaliteitsborging maken de voorbereidingen op deze ontwikkelingen lastig. We willen werken volgens de Omgevingswet, meedoen aan landelijke experimenten en het gesprek te voeren met de stad over de verhoudingen in het nieuwe stelsel. Daar boeken we nu al mooie resultaten mee, bijvoorbeeld bij omgevingsplan Breda Zuidwest.  

Uitdagende en complexe vraagstukken vragen verbinding en samenwerking over gemeentegrenzen heen. Voor het Oplossen  van maatschappelijke vraagstukken gebeurt op wijk-, stads- regio, provincie- en Rijksniveau en in Europees verband. Breda is een sterke centrumstad voor West-Brabant én internationale schakel voor Brabant. We leveren een herkenbare bijdrage aan sterke  samenwerkingsagenda’s in en buiten Brabant.

In 2017 constateerden we bij verschillende aanbestedingen dat door de aantrekkende economie de inschrijfsom hoger uitvalt dan in het verleden. Deze trend moeten we goed monitoren om financiële tekorten te voorkomen.

Breda werkt samen met Moerdijk en Zundert op het gebied van afvalinzameling.

Vanuit Europa, het Rijk en de provincie spelen duurzaamheid en klimaatadaptatie in de openbare ruimte een steeds grotere rol. Beheer van de bestaande openbare ruimte biedt veel aanknopingspunten en kansen voor concrete bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen.

Twee trends kunnen mogelijk het dalende vertrouwen in de gemeente verklaren. Enerzijds is er de groep mensen die steeds meer ruimte zoeken en vooral belemmering ervaren vanuit de gemeente. En anderzijds is er een groep mensen die juist meer bij de gemeente wil neerleggen en vinden dat de gemeente niet voldoet aan hun behoefte. Beide ontwikkelingen leiden tot een grotere kloof tussen overheid en burgers.

De thema`s

Veilig Breda

Wat wilden we bereiken?

Ons uitgangspunt is: Bredanaars en bezoekers voelen zich veilig in huis, dorp, wijk en buurt, stad en regio. Zij gaan er van uit dat iedereen zich aan de regels houdt. En dat wij, waar nodig, een vinger aan de pols houden.

Dat betekent naast preventie ook daadkrachtig optreden: high trust, high penalty.

De veiligheid moet op orde blijven. We zijn in verschillende verbanden hard aan de slag om de awareness te blijven vergroten. Om zo de veiligheid en de vooruitgang voor Breda te blijven bevorderen.

Wat wilden we hiervoor doen?

We bestrijden de handel en overlast van soft- en harddrugs, verminderen van het aantal woninginbraken, overvallen en straatroven en pakken cybercrime en ondermijnende criminaliteit aan.

Radicalisering wordt zo vroeg mogelijk gesignaleerd en aangepakt.

Met Veilig Thuis pakken we huiselijk geweld, kindermishandeling en eerwraak aan. Via het Veiligheidshuis doorbreken we criminele carrières en gaan we aan de slag met personen die voor veel overlast en onveiligheid zorgen in de samenleving.

Onze bijzondere opsporingsambtenaren (BOA’s) staan midden in de samenleving en zijn onze oren en ogen.

We zijn zichtbaar op straat, zodat burgers en bezoekers zich aan de regels houden.

We borgen veiligheid in de openbare ruimte.

We hebben regie op veiligheidsrisico’s door vergunningsaanvragen te toetsen.

We werken met partners (in Veiligheidsregio-verband) aan veiligheid op en rond het spoor. We zijn geprepareerd op crisis-situaties.

Wat hebben we bereikt?

Meer Bijzondere Opsporings Ambtenaren (Boa’s) in de wijken laat positieve effecten zien, de aanpak van de verrommeling van de binnenstad zorgt voor positievere ervaringen van bezoekers.

Meldingen volgen we sneller op en we koppelen beter terug naar de melder.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Er zijn minder woninginbraken, overvallen en straatroven. De dalende trend van voorgaande jaren zet in 2017 verder door. Er lijkt een stabiele ondergrens te zijn die we gaan vasthouden. We verbreden onze blik naar de digitale criminaliteit.

Samen met keten- en maatschappelijke partners hebben we ingezet op vroege signalering en geïnvesteerd in kennis en trainingen op dit gebied. Zo kunnen we de trends nauwkeurig volgen.

Met de wijkgerichte inzet van de Boas en de wijkagent zijn we zichtbaar in de stad. Inwoners en ondernemers kunnen bij hen terecht met veiligheidsvraagstukken.

Boa’s en wijkagenten legden ook de basis voor samenwerking met Buurtpreventie Breda.

Wat was de uitdaging?

Veiligheid in buurt

(Rapportcijfers dat Bredanaars geven aan de veiligheid in eigen buurt)

Bron indicator:

Landelijke veiligheidsmonitor

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Veiligheid in buurt

7,1

7,1

7,0-7,2

7,0

7,0-7,2

De subjectieve veiligheidservaring komt niet overeen met de objectieve veiligheidscijfers. De objectieve cijfers dalen over de gehele linie uitgezonderd de cijfers over bedrijfsinbraken, overlast door verwarde personen en de sluitingen in verband met drugs.

 

 

Diefstal uit woning

(Diefstal uit woning per 1.000 inwoners)

Bron indicator:

CBS

Meeteenheid:

0/00

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Diefstal uit woning

4,4

3,5

3,0-4,0

3,6

3,0-4,0

De daling van de afgelopen jaren is verder doorgezet op dit thema. De ingezette instrumenten werpen vruchten af.

 

Dit is een landelijke verplichte indicator. VNG-KING rapporteert deze indicatoren op de website:waarstaatjegemeente.nl .

 

Aantal overvallen en straatroven

(Maximaal aantal overvallen en straatroven )

Bron indicator:

Politie

Meeteenheid:

Aantal

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Aantal overvallen en straatroven

87,0

61,0

55-70

52,0

55-70

De daling van de afgelopen jaren is verder doorgezet op dit thema.

Geweldsdelicten

(Aantal geweldsdelicten per 1.000 inwoners)

Bron indicator:

CBS

Meeteenheid:

0/00

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Geweldsdelicten

7,9

7,6

7,3-7,6

7,7

7,3-7,6

Dit is een landelijke verplichte indicator. VNG-KING rapporteert deze indicatoren op de website:waarstaatjegemeente.nl . Informatie van recentere datum ontbreekt.

 

Overlast

(Percentage van vaak voorkomen van overlastvormen (door dronken mensen, drugs groepen jongeren, mensen die op straat anderen lastig vallen))

Bron indicator:

Gemeente Breda (GBM)

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Overlast

14,2

10,0

16,2

8-10

Door de verandering van de vraagstelling in de enquête vindt het onderzoek naar de duiding en categorisering nog plaats.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Programma Veiligheid 2015-2018Kaderstellend
Meerjarenprogramma T&H 2016 - 2019Rapporterend

Gerelateerde producten

Risico's

In 2017 vingen we de veranderingen en ontwikkelingen op met de beschikbare middelen en capaciteit. In sommige gevallen leidde dit zonder risico’s tot aanpassing prioriteit. Bijvoorbeeld intensievere inzet op de invoering  Van Afval Naar Grondstof (VANG) en met toezichthouders en juristen op ondermijnende criminaliteit.

Dienstverlening

Wat wilden we bereiken?

De gewone dingen buitengewoon goed doen. In contact zijn met Bredanaars, bezoekers en ondernemers, onze  klanten, goed inspelen op de behoefte van de klant en de klant meenemen in het proces van Dienstverlening. Dat is waar onze dienstverlening over gaat. Elke dag het verschil maken. Voor de klant zit dit vaak  in de kleine dingen. Het betekent dat een online formulier eenvoudig is te vinden en begrijpelijk is, dat hij duidelijk en snel wordt geïnformeerd, bijvoorbeeld over de voortgang van zijn aanvraag, zodat hij weet waar hij aan toe is. Maar ook dat de klant fijn te woord wordt gestaan aan de balie, een deskundig antwoord krijgt en gemaakte afspraken worden nagekomen (klantbeleving). Dat bereiken we door onder andere projecten als  Top Dienstverlening en klantbeleving

Wat wilden we hiervoor doen?

Er gaat al veel goed, maar met name als we kijken naar de dienstverlening aan klanten waar meerdere processen of partijen betrokken zijn, willen we nog een slag slaan. Dit doen we onder andere via het project Top Dienstverlening de dienstverlening te vereenvoudigen en te verbeteren door integraal, samen met klanten, uitvoeringspartners en medewerkers, te doen wat nodig is om in de behoefte van de klant te voorzien.

Vaak zijn het de kleine dingen die bepalen of Bredanaars, bezoekers en ondernemers tevreden zijn. Daarom gaan we in 2017 binnen een aantal teams starten met een pilot ‘continu verbeteren’ met als doel om de kleine dingen, waar klanten en medewerkers dagelijks tegenaan lopen en die juist zo cruciaal zijn voor een Top Dienstverlening, direct te verbeteren.

In het voorjaar van 2017 presenteren we een vernieuwde website met focus op toptaken. De behoefte van Bredanaars, bezoekers en ondernemers in Breda staat hierbij centraal. Het online contact en regelen met de gemeente is gemakkelijk is en informatie is duidelijk. Cruciaal hierin is de verbinding tussen de website en achterliggende processen. In 2017 maken concrete slagen in het op orde krijgen van de belangrijkste processen. Hierin hebben we oog voor samenwerking, houding en gedrag.

Digitaal waar het kan, maatwerk waar dat moet. Het digitale en het menselijke versterken elkaar ten voordele van de klant, wiens behoefte voorop staat. burger. Alle Bredase interactieve processen wijzen dit uit. De online communicatie strategie staat daarom niet op zich: online en offline zijn nauw verweven. Breda is anyline.

Deze ontwikkelingen vragen om een communicatieve organisatie: een organisatie die buiten is en haar netwerken en relaties weet te vinden. Een organisatie waarbij iedereen zich bewust is van zijn/haar communicatieve rol, denkt van buiten naar binnen, signalen oppikt en in gesprek is met haar omgeving.

Om transparanter te zijn in onze dienstverlening sluiten we ook aan op de landelijke benchmark Vensters voor Dienstverlening. Daarnaast zetten we ons in om klanttevredenheidsonderzoeken structureler in de organisatie op te zetten.

Wat hebben we bereikt?

In 2017 is veel energie gestoken in betere dienstverlening, digitaal, telefonisch, aan de balie en in de stad. In het project klantbeleving bij Publieksservice staan houding en gedrag naar klanten centraal. Er is veel aandacht voor het meenemen van de klant in het proces, inleven in een persoonlijke situatie en leveren van maatwerk. TOP Dienstverlening startte succesvolle trajecten om de dienstverlening samen met inwoners vorm te geven.  Intern zijn enkele verbetertrajecten uitgevoerd.

Top Dienstverlening zet in op betere  dienstverlening aan specifieke klantgroepen zoals  Sporters, Jeugd en Toegang Sociaal Domein. Na interviews met klanten zijn verschillende verbeteringen doorgevoerd. Na het verlenen van een vergunning meten we voortdurend de klanttevredenheid van Horeca, Evenementen en Bouwen.

Het Parkeerbedrijf vernieuwde het P-loket. Samen met de ParkApp kunnen inwoners en ondernemers 24/7 snel en gemakkelijk parkeerzaken regelen.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Inbreng en tevredenheid van klanten staan voorop bij de doorontwikkeling van onze dienstverlening.

- Sinds 1 april is www.breda.nl  de nieuwe toptaken website voor snelle en toegankelijke digitale dienstverlening. Veel gezochte informatie is hier makkelijk en snel te vinden.

- Bredanaars zijn zeer tevreden over de dienstverlening aan de balie, vooral over de vriendelijkheid, deskundigheid en persoonlijke benadering door medewerkers.

- Breda zet gastvrouwen in om bezoekers te ontvangen. Zij helpen bezoekers snel, professioneel en persoonlijk bij binnenkomst in de publiekshal.

- In de piekperiode tussen april en juli 2017 waren balies en telefoon op 9 zaterdagen extra open. Zo kwamen we gezinnen tegemoet die op hun vrije dag terecht konden voor verlenging van een legitimatiebewijs .

Ook bedrijven die werknemers inschrijven voor een BSN nummer werden zo beter bediend.

- Voor een meer toegankelijke publiekshal kwamen er 2 balies voor mindervaliden. Een mooie stap in ons streven om voor iedereen toegankelijk te zijn.

- Bredanaars zoeken vaker contact met de gemeente via social media. Het gebruik van WhatsApp en het aantal volgers op facebook stegen  sterk.  Breda is hiermee nog sneller, makkelijker en op meer manieren bereikbaar.

- Top Dienstverlening verbeterde met de leanmethodiek met succes 7 processen. Voorbeelden zijn een kortere doorlooptijd van straatnaamgeving en 1.300 minder interne facturen,  wat meer tijd opleverde voor klanten. Samen met Juridische Zaken organiseerde Top Dienstverlening een Stadsgesprek voor 25 inwoners en ondernemers over nut en noodzaak van regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Er kwamen 5 adviesopdrachten uit en de proceseigenaren kregen advies voor het verbeteren van de dienstverlening. 5 collega’s zijn getraind in de leanmethodiek en kunnen nu zelfstandig verbeteringen doorvoeren in hun processen. De organisatie telt  nu zo’n 70 leanexperts.

- Breda heeft besloten om niet mee te doen aan Vensters voor dienstverlening. Met de komst van de decentralisaties is er een Bredase monitor sociaal domein ontwikkeld. Deze geeft voldoende sturingsinformatie voor de Bredaase Raad. Verder worden waar mogelijk indicatoren gebenchmarkt via waarstaatjegemeente.nl. Ook op het gebied van publieksservice en op het gebied van vergunningen en belastingen wordt gebruik gemaakt van benchmarksystemen.

Wat was de uitdaging?

Tevredenheid ondernemers

(Rapportcijfer dat ondernemers geven aan de dienstverlening van de gemeente)

Bron indicator:

Gemeente Breda (Bedrijvenenquête)

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Tevredenheid ondernemers

0

6,1

6,1-6,2

0

6,3

De tevredenheid van ondernemers is niet gemeten in 2017.

Tevredenheid inwoners

(Algemene waardering (rapportcijfer) dat inwoners geven aan de dienstverlening van de gemeente)

Bron indicator:

Gemeente Breda (KING/ GBM)

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Tevredenheid inwoners

6,6

0

6,6-7,0

6,7

6,7-7,1

De tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de gemeente Breda is mooi in lijn met de geformuleerde doelstelling.

 

Gegronde WOZ bezwaarschriften woningen

(Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften van totaal aantal woningen)

Bron indicator:

WOZ registratie

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gegronde WOZ bezwaarschriften woningen

1,4

1,0

1,0

0,7

1,0

Door de aantrekkende markt waren er meer verkoopcijfers beschikbaar om de waardering mee te onderbouwen. Hierdoor is het eenvoudiger om een WOZ-waarde te handhaven.

Gegronde bezwaarschriften sociaal domein

(Maximaal % Gegronde bezwaarschriften sociaal domein)

Bron indicator:

GWS4all

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gegronde bezwaarschriften sociaal domein

22,0

0

20

13,5

20

In 2017 zijn 451 bezwaarschriften Participatiewet - besluit bijstandsverlening zelfstandigen etc. - wet maatschappelijke ondersteuning behandeld. In 61 gevallen werd het bezwaarschrift geheel - gedeeltelijk gegrond verklaard. Dit is 13,52%. De ambitie en het doel is dus gehaald. Mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat we eerder en intgraler met de klant in gesprek gaan.

Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven

(Maximaal % Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven van totaal aantal niet woningen)

Bron indicator:

WOZ registratie

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gegronde WOZ bezwaarschriften bedrijven

4,0

4,0

4

4,7

4

Deze indicator maakte geen onderdeel uit van de Begroting 2017!

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand

Gerelateerde producten

Risico's

In 2017 zijn extra middelen beschikbaar gesteld om geen vertraging te hebben bij het nemen van WOZ-beschikkingen. In de praktijk betekent dit inlopen op achterstanden, verbeteren van kwaliteit en aansluiten op de landelijke voorziening WOZ.

Beheer van de openbare ruimte

Wat wilden we bereiken?

We zorgen nu en straks voor veilig, functioneel en duurzaam gebruik van de openbare ruimte. Vóór 2022 is achterstand in onderhoud opgelost. Riolering en waterwegen zijn goed onderhouden en functioneren goed. We hebben en houden droge voeten en het water is schoon. Bredanaars scheiden hun huishoudelijk afval. Er is minder restafval en we dragen daarmee bij aan de circulaire economie en sterke reductie van het restafval (ambitie programma 3). Zo dragen we bij aan een prettig en gezond leefmilieu.

Wat wilden we hiervoor doen?

We houden de openbare ruimte veilig, functioneel, schoon en duurzaam. We lossen vóór 2022 de achterstand op in het onderhoud van de wegen. We verduurzamen de openbare verlichting door het toepassen van LED-verlichting. We passen slimme technologieën en data toe in het beheer en het gebruik van de Bredase openbare ruimte. We verbeteren de kwaliteit van de bestaande ligplaatsen en breiden deze uit en bevorderen daarmee de waterrecreatie. We zamelen ons afval op een andere manier in; om goed scheidingsgedrag te stimuleren verzorgen we een hoogwaardige dienstverlening bij aanbod van waardevolle grondstoffen en streven naar reductie van het restafval.  Dat betekent dat in de basis de service hoger wordt voor de grondstoffen (inzameling aan huis) en voor het huishoudelijk restafval wat lager (zelf brengen naar een wijkvoorziening ).

Wat hebben we bereikt?

Een prettig en gezond leefmilieu, nu en in de toekomst. Daar hebben we samen met de stad afgelopen jaar hard aan gewerkt.

Breda stad in een park, werkt aan ruimtelijke adaptatie, Smart City toepassingen, de beleving van de openbare ruimte en een goede toegankelijkheid daarvan voor iedereen. Vanaf het water wordt de stad beter beleefbaar én bereikbaar.

We hebben stappen gemaakt met het gefaseerd invoeren van afvalinzameling  met als doel maximale afvalscheiding en hergebruik (Van Afval Naar Grondstof). Met het scheiden van huishoudelijk afval dragen we bij aan de duurzame, circulaire economie en afname van het restafval (ambitie staat in programma 3).

Wat hebben we ervoor gedaan?

Bij al onze inspanningen houden we rekening met een veilig, functioneel, schoon én duurzaam gebruik van de openbare ruimte door inwoners en ondernemers. Dit doen we door waar mogelijk activiteiten te bundelen. We zorgen voor regulier, dagelijks onderhoud en grote projectmatige ingrepen. Bijvoorbeeld bij de plannen voor het doortrekken van de Mark, aanlichten van bruggen en de aanpak van pleinen: het Nolensplein, Willem Alexanderplein, Nelson Mandelaplein en de Markt in Prinsenbeek.

Dit deden we samen met inwoners die actief en in een vroeg stadium bij het ontwerp betrokken zijn. Tijdens de uitvoeringsfase zorgden we voor minimale impact voor de omgeving en open communicatielijnen.

Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan het wegwerken van achterstand op het onderhoud van wegen. Onder andere door extra inzet op groot onderhoud aan asfalt en beterefiets- en voetpaden. Er kwam een voortgangsevaluatie van  “Beheer kapitaalgoederen openbare ruimte”. Daaruit bleek dat het budget voor oplossen van de achterstanden en op peil houden van onderhoud onder spanning staat.

Met het beleid zijn twee voorzieningen vastgesteld die het doel hebben om onderhoud aan kapitaalgoederen van de openbare ruimte op niveau te krijgen en houden. In de financiële paragraaf “onderhoud kapitaalgoederen” staan de actuele situatie en de voorzieningen.

We hebben de plannen uitgewerkt voor verduurzamen van een deel van de openbare verlichting. Voor 2020 zijn 8.400 oude energievretende armaturen vervangen door LED-verlichting.

Materialen uit de openbare ruimte zijn zoveel mogelijk hergebruikt. Voorbeelden zijn het convenant betonketen en de gemeentelijke grondbank . Met de green deal Duurzaam Grond, Weg- en Waterbouw (GWW) werken we ook op andere vlakken aan duurzaamheid en circulaire economie.

Bij de (her)inrichting van de bestaande en nieuwe openbare ruimte zorgen we zoveel mogelijk voor klimaatbestendig (verder) vergroenen van de stad en maken we ruimte voor water(retentie). Daarnaast wordt toegankelijkheid voor mindervaliden bij onderhoudsprojecten standaard meegenomen.

Wat was de uitdaging?

Tevredenheid openbare ruimte

(Percentage Bredanaars dat tevreden is over de bruikbaarheid van de openbare ruimte)

Bron indicator:

Gemeente Breda (Omnibusenquête)

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Tevredenheid openbare ruimte

70,0

71,0

71

76,0

72

Het afgelopen jaar is de waardering voor de bruikbaarheid van de openbare ruimte gestegen.

 

Op diverse plekken in de stad zijn in wijken projecten opgestart en uitgevoerd. Daar waar mogelijk zijn inwoners betrokken bij de voorbereidingen van werkzaamheden. Bijvoorbeeld de vergroening in de binnen stad, aanpak van pleinen in Tuinzigt en Fellenoord, verbeteren van wegverharding en trottoirs in de Haagse Beemden.

Schoon, heel en veilig

(Percentage Bredanaars dat de openbare ruimte als schoon, heel en veilig ervaart)

Bron indicator:

Gemeente Breda (Omnibusenquête)

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Schoon, heel en veilig

85,0

86,0

86

89,0

86

Het afgelopen jaar is de waardering voor een schone, hele en veilige openbare ruimte gestegen.

 

De waardering voor het stadshart is op alle vlakken omhoog gegaan. Ook in het buitengebied, bedrijventerreinen en parken is de waardering op schoon, heel en veilig hoger. In de eigen buurt is met name de waardering voor schoon en het gevoel van veilighed toegenomen.

Rapportcijfer ophalen op afroep

(Rapportcijfer over het ophalen door de gemeente van afval op afroep)

Bron indicator:

Gemeente Breda (Omnibusenquête)

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Rapportcijfer ophalen op afroep

7,0

7,0

7

7,6

7,1

De service van ophalen grofhuishoudelijk afval is verhoogd van 1 x 4 weken naar 1x 2 weken. Dit heeft waarschijnlijk een positief effect op de waardering gehad.  

Rapportcijfer inzameling restafval

(Rapportcijfer over de inzameling via minicontainers/ zelf wegbrengen van afval )

Bron indicator:

Gemeente Breda (Omnibusenquête)

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Rapportcijfer inzameling restafval

7,9

7,7

7

7,5

7,2

Door de andere manier van afval inzamelen, in het kader Van Afval Naar Grondstof, is de waardering wat lager dan vorig jaar, maar hoger dan de streefwaarde. Een lagere waardering is logisch gezien de grote veranderingen.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Visie openbare ruimte Breda 2020Kaderstellend2009
Beleidskader kapitaalgoederen Openbare ruimteKaderstellend2014
Gemeentelijk plan wegverhardingenKaderstellend
Gemeentelijk plan openbare verlichtingenKaderstellend
Gemeentelijk plan Civieltechnische kunstwerken (volgt)Kaderstellend
Verbreed gemeentelijk rioleringsplan 2014 - 2018Kaderstellend
Gemeentelijk plan BomenKaderstellend
Gemeentelijk plan waterwegen en voorzieningen (volgt)Kaderstellend2016
Duurzaamheidsvisie Breda 2030Kaderstellend2016
Bredase uitwerking Van Afval Naar GrondstofKaderstellend2016

Gerelateerde producten

Risico's

Door het landelijke programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) is de kwaliteit van het aangeleverde afval/grondstoffen steeds belangrijker. De sorteerders en verwerkers stellen meer en hogere eisen aan de kwaliteit, met het risico van afkeur. Voor Breda is dit nog niet voorgekomen, maar het is voortdurend een punt van aandacht. De afvalmarkt blijft in beweging en onderhevig aan ontwikkelingen.

Beheer van het gemeentelijk vastgoed

Wat wilden we bereiken?

Bezit van vastgoed maakt onze maatschappelijke doelen mogelijk. Voorwaarde is dat wij het goed beheren. Het is veilig, gebruiksvriendelijk, duurzaam en goed onderhouden. Duurzaam betekent dat we besparen op het energieverbruik. Zo dragen we bij aan onze klimaatdoelstellingen.

Wat wilden we hiervoor doen?

We zorgen voor een goed en veilig gebruik van de gemeentelijke gebouwen. De “Visie op het Gemeentelijk Vastgoed” wordt het kader op basis waarvan we panden gaan afstoten, verder verduurzamen, asbest saneren en een impuls geven aan de brandveiligheid. We hebben speciale aandacht voor de capaciteit van de binnensportaccommodaties.

Wat hebben we bereikt?

In 2017 is hard gewerkt aan de verdere uitvoering van het programma verduurzaming  gemeentelijk vastgoed. We zijn in 2017 met 22 panden gestart. Zes panden zijn afgerond (bij deze panden zitten nog een paar afrondingswerkzaamheden maar de werkzaamheden zijn nagenoeg af).

Het programma asbestsanering is afgerond.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Visie Vastgoed is begin 2017 vastgesteld door de Raad. De lijsten met vastgoed dat tot de kernportefeuille behoort en vastgoed dat kan worden afgestoten zijn gedurende het jaar gebruikt als leidraad bij verkoopbeslissingen.

De kernportefeuille is in 2017 uitgebreid met de Seminarieweg voor de opvang van statushouders.

Het brandveiligheids programma voor het gemeentelijk vastgoed is opgepakt. Op basis van scans en onderzoeken zijn de te verrichten werkzaamheden geinventariseerd geprogrammeerd.

Wat was de uitdaging?

Bezettingsgraad sportaccommodaties

(Gemiddelde bezettingsgraad van sportaccommodaties)

Bron indicator:

Gemeente Breda

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Bezettingsgraad sportaccommodaties

45,0

44,0

46,0

45

Uitgezet bij Pattie van Peer

Tevredenheid binnensport

(Tevredenheid door gebruikers van gemeentelijke sportaccommodaties over de binnensportaccommodaties)

Bron indicator:

Gemeente Breda (Sportenquéte)

Meeteenheid:

Score tussen 1 en 10

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Tevredenheid binnensport

0

7,7

0

7,8

Niet gemeten in 2017

 

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand
Visie op vastgoed 2016Kaderstellend2016
Nadere visie op de visie op vastgoedKaderstellend2016
Robuuste aanpak verduurzaming van de Bredase vastgoedportefeuille 2016Kaderstellend2016
Inlegblad uitvoeringsprogramma robuuste aanpak verduurzaming van de Bredase vastgoedportefeuille 2016
Bewegingsruimte Beleidskader en mogelijkheden voor een vitale sportinfrastructuur in Breda 2015
Sportaccommodaties en financiën Huursystematiek en erfpacht voor sportaccommodaties in Breda 2016
Duurzaamheidsvisie Breda 2030

Gerelateerde producten

Risico's

Niet van toepassing.

Open overheid

Wat wilden we bereiken?

De kracht van ons gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie is steeds meer afhankelijk van de mate waarin we Bredanaars en ondernemersbedrijven en instellingen in positie weten te brengen om samen waarde aan gemeenschapszin en ondernemerschap toe te voegen. Daarbij past onze bestuursstijl: open, vol vertrouwen en lef, positief, transparant en ‘met mensen’ in plaats van ‘over mensen’. Met ruimte voor innovatie en maatwerk. Realiseren van doelen is voor ons belangrijk; regels zijn hulpmiddel. Onze communicatie is begrijpelijk, toegankelijk en modern en onze besluitvorming en verantwoording daarover is transparant.

Wat wilden we hiervoor doen?

Innovatief besturen: we benutten het creatief vermogen in stad en stimuleren maatschappelijke initiatieven, proeftuinen, broedplaatsen en coöperaties in brede zin en experimenteren met vernieuwende andere samenwerkings- en besluitvormingsvormen. Initiatieven uit de samenleving beïnvloeden onze besluitvorming. We bevorderen, dat Bredanaars zo direct kunnen meesturen en meebeslissen over vraagstukken die zij belangrijk vinden. Breda Begroot is daarvan een exponent (samen met de raad bespreken we hoe in 2017 en verder hier breder vervolg aan wordt gegeven) maar de bestuurlijke vernieuwing voeren we op tal van opgaven door, zoals met Breda Doet, Smart City, Stadslab, Omgevingswet, Verhaal van Breda etc.  

We verbeteren de gemeentelijke website en maken onze communicatie meer interactief door meer mee te doen op  (social) media.

We verbeteren de manier waarop wij ons verantwoorden. De begroting en bestuurlijke rapportages zijn goed leesbaar op www.hetgeldvanbreda.nl.

Wat hebben we bereikt?

Breda brengt het samen is de nieuwe merkbelofte van Breda. Het bevestigt de open houding en manier van samenwerken in onze stad, de Bredase mindset. Ook de houding van de gemeentelijke organisatie past daarbij. Luisteren, maatwerk leveren en transparant handelen zijn van belang. In 2017 zijn we begonnen om dit in de eigen organisatie verder uit te werken.

In het teken van publieke vernieuwing zijn de leidende principes voor Breda opgesteld en besproken in de organisatie en met de gemeenteraad.

Breda Begroot ging van start in Blauwe Kei, Haagse Beemden en Ulvenhout.

Interactieve communicatie kreeg vorm in het wijkgericht werken, de Opgaven Omgevingswet en Breda voor Elkaar en in projecten als Smart City en City Challenges.  

Wat hebben we ervoor gedaan?

Het verhaal  van Breda, internationale schakelstad met ambitie – is in 2017 met behulp van veel Bredanaars vertaald naar de merkbelofte Breda brengt het samen. Verschillende vertegenwoordigers  zoals bezoekers, bewoners, bedrijven en studenten deden mee aan workshops en dat leidde tot de merkbelofte Breda brengt het samen.

Wat was de uitdaging?

Gemeente betrekt burgers

(Maximaal percentage Bredanaars dat vindt dat burgers onvoldoende bij gemeentelijke plannen worden betrokken)

Bron indicator:

KING (GBM)

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gemeente betrekt burgers

23,0

0

20

21,0

19

Twee trends kunnen mogelijk deze dalende (meerjarige)  trend verklaren. Enerzijds is er een groep mensen die steeds meer ruimte zoeken en vooral belemmering ervaren vanuit de gemeente. En anderzijds is er een groep mensen die juist meer bij  de gemeente neer willen leggen en vinden dat de gemeente niet voldoet aan hun behoefte. Beiden ontwikkelingen leiden tot een grotere kloof tussen overheid en burger.

Gemeente luistert

(Maximaal percentage Bredanaars dat vindt dat de gemeente niet luistert naar de mening van de burgers)

Bron indicator:

KING (GBM)

Meeteenheid:

%

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Streefwaarde
2017

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Gemeente luistert

20,0

0

17

20,0

16

Twee trends kunnen mogelijk deze dalende (meerjarige)  trend verklaren. Enerzijds is er een groep mensen die steeds meer ruimte zoeken en vooral belemmering ervaren vanuit de gemeente. En anderzijds is er een groep mensen die juist meer bij  de gemeente neer willen leggen en vinden dat de gemeente niet voldoet aan hun behoefte. Beide ontwikkelingen leiden tot een grotere kloof tussen overheid en burger.

Achterliggende documenten

Naam documentSoort documentJaarMaand

Gerelateerde producten

Risico's

Niet van toepassing.

De kosten van dit programma

(bedragen x € 1.000)

ThemaPrimitieve begroting 2017Begroting 2017 na wijzigingRekening 2017Saldo 2017
Lasten
Veilig Breda19.89419.70019.575125
Dienstverlening18.39017.94120.618-2.677
Beheer van de openbare ruimte62.32565.20070.283-5.082
Beheer van het gemeentelijk vastgoed23.05624.25725.448-1.190
Open overheid3.5883.7164.664-948
Totaal lasten127.252130.814140.587-9.773
Baten
Veilig Breda1.8971.9362.318381
Dienstverlening10.44010.49413.8713.377
Beheer van de openbare ruimte45.27746.48251.3314.849
Beheer van het gemeentelijk vastgoed10.22710.28413.6113.326
Open overheid00283283
Totaal baten67.84169.19781.41412.218
Mutaties in reserves
Stortingen0000
Onttrekkingen0000
Totaal reserves0000
Totaal ten laste van de algemene middelen59.41161.61759.1722.445

Toelichting exploitatie / mutaties (op hoofdlijnen)

Het resultaat van het programma Basis op orde in Breda bedraagt € 2,445 miljoen voordelig.
De belangrijkste oorzaken voor dit resultaat worden per thema toegelicht.

Het thema ‘Veilig Breda’ laat en voordelig resultaat zien van € 0,506 miljoen.
Op het product ‘Toezicht en handhaving’ werd een aantal voordelige resultaten geboekt.
De verrekening met de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant over 2016 leverde een positief bedrag op van € 0,122 miljoen. De afrekening over 2017 is nog niet bekend. Hierover zal bij de eerste bestuursrapportage meer bekend zijn. De verwachting dat het resultaat positief zal zijn.
De bijdrage kwaliteitsimpuls Fraude van € 0,25 miljoen is in 2017 niet besteed. Via de resultaatbestemming zullen deze middelen ten gunste van de Reserve Sociaal Domein gebracht worden. Daarnaast zijn er binnen het thema nog enkele kleinere resultaten geboekt voor in totaal € 0,134 miljoen.

Het thema ‘Dienstverlening’ laat een voordelig resultaat zien van € 0,700 miljoen.
Het product ‘Vergunningen’ sloot het boekjaar af met een positief resultaat van € 0,517 miljoen. Er werden meer aanvragen ingediend waardoor de inkomsten uit de Wabo-leges, na correctie voor de extra inzet van personeel, € 0,936 hoger waren dan verwacht. De pachtsommen voor de kermissen kwamen € 0,173 miljoen lager uit en de extra subsidie voor het dierenasiel en de verrekening over 2015 en 2016 leverden in totaal een nadeel op van € 0,174 miljoen.  
Op het product ‘Administratie en basisregistratie’ werd in 2017 een positief resultaat geboekt van € 0.094 miljoen door lagere proceskosten bij de uitvoering van de WOZ en een lager aantal begrafenissen dat de gemeente moest regelen in het kader van de wet op de lijkbezorging.
Het product ‘Publieksservice’ kende een positief resultaat van € 0,148 miljoen door hogere legesopbrengsten, gecorrigeerd voor de inzet van extra personeel.

Het thema ‘Beheer van de openbare ruimte’ laat een nadelig resultaat zien € 0,233 miljoen.
Op het product ‘Afvalservice’ werd in 2017 netto een negatief resultaat gerealiseerd van € 0,287 miljoen. Dit resultaat deed zich voor bij de inzameling van bedrijfsafval. Omdat bedrijfsafval niet is meegenomen in het rekenmodel voor het project VANG was er sprake van (deels) dubbele inzamelroutes.
Het negatieve resultaat van € 1,2 miljoen bij de inzameling van huishoudelijk afval is verrekend met de egalisatievoorziening.
Dit tekort is door de volgende oorzaken ontstaan. De verwerking van afvalstromen kende door stijgende hoeveelheden en veranderende prijzen een tekort van € 0,560 miljoen. De inzameling van plastic kende door de latere uitrol van VANG een tekort van € 0,675 miljoen. Een positief resultaat werd gerealiseerd bij de inning van de afvalstoffenheffing (€ 0,2 miljoen). Het project VANG leverde over 2017 een tekort op van € 0,155 miljoen onder andere vanwege meer inzet van personeel. Bij de milieustations is € 0,24 miljoen meer uitgegeven aan personeel vanwege de zondagsopenstelling van de Slingerweg en de tijdelijke dubbele openstelling Slingerweg-Spinveld in de drukke periode.
Een voordelig resultaat van € 0,189 miljoen werd geboekt op het product ‘Beheer openbare ruimte – groen’. De waterschapslasten werden niet op dit product verantwoord (+ € 0,178 miljoen) en het budget voor de aanleg van water-tappunten werd niet volledig benut (€ 0,04 miljoen). Binnen Ecologie/uitvoering is door meer inzet op het omvormen van de openbare ruimte op het gebied van groen en spelen per saldo een kleine overschrijding ontstaan van € 0,057 miljoen.
Het product ‘Beheer openbare ruimte – wegen’ sloot het jaar 2017 af met een nadelig resultaat van € 0,177 miljoen. Het werk van onkruidbestrijding op verharding is opnieuw op de markt gezet. Doordat er een totaal verbod is op chemische middelen in de openbare ruimte liggen de prijzen hoger dan bij de vorige aanbesteding, ook zijn er meer zaken in de aanbesteding opgenomen. De overschrijding die hierdoor is ontstaan bedraagt € 0,266 miljoen. In 2017 zijn er vanwege het weer (onder andere veel sneeuwval) meer strooibeurten uitgevoerd dan was begroot. Dit levert een tekort op van € 0,209 miljoen. Mede door het winterweer zijn er in het afgelopen jaar een fors aantal meldingen geweest over open verhardingen en aanpak van klein onderhoud. De overschrijding bedraagt € 0,1 miljoen. Er is daarnaast ook een aantal voordelige resultaten geboekt. Door de verduurzaming zijn de energiekosten voor Openbare Verlichting en Verkeersregelinstallaties (VRI's) structureel lager en door de late winter waren deze in 2017 nog lager, het totale voordeel bedraagt € 0,190 miljoen. De nieuwe bestekken voor VRI's en Openbare Verlichting die zijn uitgezet leveren een incidenteel voordeel op van € 0,105 miljoen. Bij het verhuurdepot werd een hogere opbrengst gerealiseerd dan verwacht. Het voordeel bedraagt € 0,1 miljoen,
Bij Riolering werd mede door de gunstige weersomstandigheden meer werk uitgevoerd dan in de jaaropdracht was opgenomen. Per saldo leverde dit een overschrijding op van € 0,465 miljoen Op basis van het gesloten systeem wordt dit tekort verrekend met de voorziening. Omdat de voorziening met een stand van € 0,450 miljoen niet voldoende was om het tekort aan te vullen, resteert er een klein negatief resultaat op de exploitatie.

Het thema ‘Beheer van het gemeentelijk vastgoed’ kent een voordelig resultaat van € 2,136 miljoen.
De verkoop van de panden aan de Parade 10-14 en de Nieuwe Ginnekenstraat 18 leverden de grootste bijdrage aan het resultaat. Het netto resultaat van de verkopen bedroeg, na aftrek van de extra afschrijving, advieskosten en de gemiste huuropbrengsten, € 2,362 miljoen.
Bij het Centraal Busstation werd een voordelig resultaat geboekt omdat door gewijzigde afspraken met de NS minder onderhoudskosten werden gemaakt (€ 0,143 miljoen). Voorgesteld wordt om deze middelen over te hevelen naar 2018 en vervolgens conform de nieuwe afspraken te doteren in de onderhoudsvoorziening.
Een nadelige resultaat werd geboekt bij het onderhoud van het Rat Verleghstadion (€ 0,215 miljoen). Deze werkzaamheden vloeien voort uit de afspraken uit de verlengde wijziging van het huur contract. Daarin is bepaald dat het onderhoud dat nodig is voor de veiligheid en het voorkomen van kapitaalvernietiging voor rekening van de gemeente is met een maximum van € 250.000 per jaar.
Na het vertrek van het UWV uit Stadskantoor C kan voor nieuwe huurders alleen de huidige marktconforme prijs per vierkante meter gerekend worden. Deze ligt een stuk lager (€ 0,1 miljoen).

Het thema ‘Open overheid’ sluit met een nadelig resultaat van € 0,665 miljoen.

Het resultaat op dit thema wordt met name veroorzaakt binnen het product ‘College en ondersteuning college’. In verband met de mogelijke effecten vanuit de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart is een extra dotatie gedaan van € 0,565 miljoen aan de voorziening Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers (Appa).

Mutaties in reserves

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

1-1-2017

31-12-2017

Totaal

Mutaties in voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)

Stand op

Mutaties

Stand op

Voorziening programma 4

1-1-2017

31-12-2017

Vrz onderhoud gebouwen bedrijfsvoering VGB

4.091

710

4.801

Vrz sport VGB

9.303

-241

9.061

Vrz Welzijn VGB

278

212

490

Vrz Cultuur VGB

4.066

-359

3.708

Vrz Brede Scholen VGB

351

324

674

Vrz Rat Verlegh Stadion VGB

208

-27

180

Vrz Centraal VGB

1.418

-7

1.411

Vrz AVS VGB

567

56

623

Vrz verharding achterstallig onderhoud

11.811

-2.078

9.733

Vrz Rendabel overig VGB

811

851

1.662

Vrz Onrendabel overig VGB

77

-8

69

Vrz Openbare Ruimte onderhoud

808

-55

754

Vrz afvalservice

1.677

-1.189

488

Vrz riolering

450

-450

0

Totaal

35.915

-2.262

33.654

Voorziening verharding achterstallig onderhoud
De voorziening achterstallig onderhoud en de voorziening onderhoud openbare ruimte zijn gekoppeld aan het beleidskader 'beheer kapitaalgoederen openbare ruimte'. De mutaties hebben dan ook betrekking op de werkzaamheden die benoemd zijn in het beleidskader. Het beleidskader is inmiddels tussentijds geëvalueerd en voorgelegd aan de gemeenteraad. Om het gewenste kwaliteitsniveau te bereiken en de achterstanden in te lopen wordt er medio 2018 een herijking van het beleidskader met financiële uitgangspunten voorgelegd aan de raad.
Voorziening openbare ruimte onderhoud
Zie voorziening achterstallig onderhoud.
Voorzieningen onderhoud gebouwen VGB
De mutaties betreffen zoals gebruikelijk de stortingen conform de begrotingen en de onttrekking van de werkelijke onderhoudslasten 2017 voor het onderhoud van alle gemeentelijke gebouwen die in eigendom zijn van de afdeling Vastgoedbeheer (dit is inclusief het binnenonderhoud dat voor rekening van de gemeente komt), de vervanging van de binnensportinventaris en het civiel en cultuur-technisch onderhoud van de buitensportcomplexen.
Er heeft een onderlinge herverdeling plaatsgevonden tussen de verschillende voorzieningen (ZIT NOG NIET IN DE CIJFERS HIER< WEL IN DE ACTUALISATIE BIJLAGEN, AANPASSING VINDT PLAATS NA CONTROLE ACCOUNTANT).
Voorziening Riolering
De mutaties in de voorziening riolering betreffen het egaliseren van het verschil tussen de baten en lasten binnen de 'gesloten' methodiek van rioleringen. Conform regelgeving worden verschillen in de exploitatie verrekend via de voorziening. De voorziening was in 2017 niet toereikend om het negatieve resultaat op rioleringen af te dekken.
Voorziening Afvalservice
Dit is een egalisatievoorziening. Er vinden in principe geen begrote dotaties en onttrekkingen plaats. Uitsluitend het saldo op de exploitatiebegroting van Afvalservice wordt met deze voorziening verrekend (positief of negatief). In 2017 was er sprake van hogere kostenposten dan verwacht (uitzendkrachten, exploitatiekosten VANG, vertraging optimalisatie die als taakstelling staat opgenomen). Het negatieve exploitatieresultaat heeft geleid tot een onttrekking van € 1,2 miljoen uit de voorziening. Daardoor resteert er nu bijna € 0,5 miljoen.

Investeringen

(bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Beschikbare investeringen 2017

Werkelijke uitgaven
 tm 2017

Vrijval    2017

Nog beschikbaar eind 2017

Wat is meer/-minder nodig voor ctc

Verwachte uitgaven
2018

Verwachte uitgaven
2019

Verwachte uitgaven
2020 ev

4. Basis op orde in Breda

Beheer openbare ruimte, groen

1.061

538

-83

606

0

606

0

0

Beheer openbare ruimte, wegen

8.739

263

-11

8.486

0

4.576

1.905

2.005

Groen, Water en Dierenwelzijn

3.984

1.159

42

2.784

0

2.214

570

0

Riolering

11.961

11.834

0

127

0

127

0

0

Vastgoedbeheer

7.433

1.542

30

5.860

0

5.860

0

0

Vastgoedbeheer, sportaccommodatie

1.925

1.423

14

488

0

488

0

0

Raad, commissie en griffie

360

213

0

147

0

147

0

0

Vergunningen

90

0

0

90

0

90

0

0

Totaal

35.553

16.972

-8

18.588

0

14.108

2.475

2.005

Vastgoedbeheer

Een groot aantal (deel)projecten zijn gerealiseerd en afgesloten.

AAN DIT PROGRAMMA GERELATEERDE VERBONDEN PARTIJEN