Lokale lastendruk

Algemeen

Binnen de begroting en de jaarrekening zijn de lasten en baten, die samenhangen met de gemeentelijke heffingen, onderdeel van de verschillende programma's. De verantwoording van de opbrengsten die samenhangen met de verschillende heffingen staat in de specifieke programma's waar ze onderdeel van uitmaken.

Deze paragraaf Lokale lastendruk is een integraal overzicht van de heffingen, met de onderwerpen:

  • jaarlijkse aanpassing van de tarieven;
  • ontwikkeling van lokale lastendruk (OZB, riool- en afvalstoffenheffing);
  • overige gemeentelijke opbrengsten en tarieven (rechten en leges).

Ook leggen we hier verantwoording af over de kostendekkendheid van de heffingen.

Jaarlijkse aanpassing tarieven

Het beleid voor de lokale lastendruk staat in het Bestuursakkoord 'Focus op Vooruitgang'. Zie ook de paragraaf Ontwikkeling lastendruk.
Jaarlijks actualiseren we de tarieven bij de opstelling van de belastingverordeningen. Voor de onderdelen waar dit mogelijk hanteren we het jaarlijkse inflatiecijfer. Dit geldt voor alle tarieven, behalve de limieten en rijksleges met een maximumbedrag.
Net als voorgaande jaren hanteren we voor de ozb-opbrengsten het uitgangspunt, dat periodieke hertaxaties voor de Wet WOZ niet leiden tot hogere of lagere belastingopbrengst. De totale gemiddelde waardemutaties van woningen en niet-woningen worden via de tarieven gecompenseerd. In 2017 was de herwaardering van alle onroerende zaken naar de waardepeildatum 1 januari 2016.
In het Besluit Begroting en Verantwoording staat voor de tarieven die maximaal kostendekkend mogen zijn dat in de paragraaf Lokale lastendruk verantwoording wordt afgelegd of ze inderdaad kostendekkend waren.

Afvalstoffenheffing

Volgens de BBV voorschriften is er op basis van de begroting evenwicht in de lasten en baten in het gesloten systeem van afvalstoffen. Input voor de kostenkant is grotendeels gebaseerd op de vastgestelde meerjarenbegroting 2015 tot en met 2018. Dit is de basis voor het tarief wat we hanteren voor bewoners.

In de uitvoering  kunnen jaarlijks schommelingen plaatsvinden in de kosten. Dit kan voor- of nadelig zijn. Het tarief komt tot uiting in de aanslagen die de Belastingsamenwerking West-Brabant oplegt.
Om deze schommelingen in de kosten of opbrengsten op te vangen is binnen het gesloten systeem een voorziening in het leven geroepen, die voor- en nadelen verrekent.

In 2017 leidde de onttrekking aan deze voorziening ertoe dat deze op 31 december 2017 nog een positie heeft van € 487.000. Dit heeft dus geen invloed op de kostendekkendheid van het tarief.

Rioolheffing

Volgens de BBV voorschriften is er op basis van de begroting evenwicht in de lasten en baten in het gesloten systeem van rioleringen. Input voor de kostenkant is het Gemeentelijk Riolering Plan (GRP). Dit is de basis voor het tarief wat we hanteren voor bewoners en bedrijven.

In de uitvoering  kunnen jaarlijks schommelingen plaatsvinden in de kosten. Dit kan voor- of nadelig zijn. Het tarief komt tot uiting in de aanslagen die de Belastingsamenwerking West-Brabant oplegt. De praktijk leert dat niet alle aanslagen op tijd, maar later worden betaald of in het meest negatieve geval helemaal niet en ook oninbaar blijken.
Om schommelingen in de kosten of opbrengsten op te vangen is binnen het gesloten systeem een voorziening in het leven geroepen, die voor- en nadelen verrekent. In 2017 leidde de onttrekking aan deze voorziening ertoe dat deze op 31 december 2017 nihil is. De  onttrekking in 2017 is het gevolg van extra investeringen, van hieraan gekoppelde kosten en van extra kosten in regulier onderhoud. De gemeenteraad heeft in december 2017 € 2.000.000 extra krediet gevoteerd. In 2018 komt het restant investeringsvolume uit het vGRP 2013-2018 beschikbaar.  Dit heeft geen invloed op de kostendekkendheid van het tarief.

Ontwikkeling lastendruk

In het Bestuursakkoord 2015-2018 Focus op vooruitgang staat over de lastendruk (onroerende zaakbelasting (ozb), rioolheffing en afvalstoffenheffing), dat deze zich gedurende de bestuursperiode gelijkmatig en voorspelbaar ontwikkelt.
"Uitgangspunten daarbij zijn, dat de OZB voor woningbezitters jaarlijks daalt met 1% en dat de riool- en afvalstoffenheffing 100% kostendekkend zijn. Vanwege noodzakelijke vervanging van verouderde rioolstelsels stijgt de rioolheffing jaarlijks met 5%. Daar staat een jaarlijkse verlaging van 2,5% op de afvalstoffenheffing tegenover vanwege goedkopere contracten voor afvalverwerking en de ambitie om duurzamer in te zamelen. De OZB voor niet-woningen ontwikkelt zich ook gelijkmatig en volgt het inflatiecijfer dat voor de komende jaren gemiddeld op 1,25% is berekend."
Deze uitgangspunten zitten in tarieven 2017.
Tarieven en opbrengsten:

2016

2017

Tarieven OZB

Eigenaar woning

0,1028

%

0,1012

%

Eigenaar niet-woning

0,1981

%

0,2115

%

Gebruik niet-woning

0,1584

%

0,1656

%

(Bedragen x € 1.000)

Begroot

Werkelijk

Totale opbrengst

34.386

34.634

Rioolheffing

Waterverbruik 1- 500 m3

€ 192,84

€ 202,56

Waterverbruik 501- 1.001 m3

€ 404,76

€ 425,04

Waterverbruik 1.001- 10.000 m3

€ 0,40

per m3

€ 0,42

per m3

(Bedragen x € 1.000)

Begroot

Werkelijk

Totale opbrengst (exclusief kwijtscheldingen en oninbaar)

16.182

16.116

Afvalstoffenheffing

Eenpersoonshuishoudens

€ 213,84

€ 208,56

Meerpersoonshuishoudens

€ 316,56

€ 308,64

(Bedragen x € 1.000)

Begroot

Werkelijk

Totale opbrengst (exclusief kwijtscheldingen en oninbaar)

19.711

19.634

(Bedragen x € 1.000)

Begroot

Werkelijk

Totale opbrengst

70.279

70.384

Overige tarieven

Naast de eerdergenoemde opbrengsten staan in de diverse programma's de opbrengsten van andere belasting- en heffingssoorten. Over 2017 zijn de volgende begrotings- en realisatiecijfers van toepassing.

Overige tarieven 2017

(Bedragen x € 1.000)

Begroot

Werkelijk

Leges

7.816

10.858

Precario

1.064

859

Hondenbelasting

1.000

1.054

Havengelden

50

84

Marktgelden

201

201

Overige staangelden

526

353

Parkeren

13.052

13.289

Rechten lijkbezorging

90

62

Legestarieven en opbrengsten Algemene dienstverlening

Bij de tarieven die in de Legesverordening onder de noemer Algemene dienstverlening vallen is rekening gehouden met de wettelijk voorgeschreven maximumtarieven.

Legestarieven omgevingsvergunning

Tarieven bouwen, afwijking bestemmingsplannen en monumenten zijn in 2017 verhoogd zijn met 0,7%, conform de besluitvorming bij de Begroting 2017.

Parkeertarieven
De opbrengsten zijn hoger door toename van het aantal parkeerbewegingen in het 2e halfjaar en uitgifte van vergunningen en bezoekersregelingen. Net als in 2016 was de fietshandhaving een succes.